Artikel | Datum: 15-08-2008


Invloed van de omgeving bij het realiseren van grote projecten

Door: Railforum



Omgevingsfactoren zorgen er dikwijls voor dat grote projecten aanzienlijke vertragingen oplopen. Het oplopen van vertraging is allesbehalve gunstig voor het realiseren van een dergelijk project, omdat hiermee veel geld en tijd verspilt wordt.

In een onlangs verschenen scriptie heeft Bas de Bruijn de invloed van de omgeving bij het besluitvormingsproces van de HSL Zuid in kaart gebracht. Daarbij concludeert hij dat bij projecten van dergelijk formaat het volgende in acht moet worden genomen:

1. Zorg dat belangenorganisaties zich serieus genomen voelen
2. Sluit klankbordgroepen op een goede manier af
3. Stuur in het gehele proces meer af op open besluitvorming om het NIMBY effect tegen te gaan.

Door deze punten samen met de bij de HSL Zuid gebruikte methodes uit te voeren kan men ervoor zorgen dat er minder weerstand wordt gevoeld vanuit de omgeving, en er minder vertraging ontstaat over het gehele traject.

Lees hier de volledige scriptie van Bas de Bruijn: "Sporen door de omgeving".

De vraag is echter of dit realiseerbaar is? Graag horen we de mening van anderen die momenteel bezig zijn met projecten waarbij omgevingsaspecten een rol spelen.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page last changed on Aug 15, 2008 by pieter gardenier.


Comments:

Ik ben zelf bij de bijeenkomst van Bas de Bruijn aanwezig geweest en vond het zeer interessant om te horen hoe verschillende belangenorganisaties het proces van een grote project kunnen bevorderen, of juist belemmeren, ik geloof dat de manier waarop met deze groepen om wordt gegaan grote invloed kan hebben op het vertragen dan wel versnellen van de realisatie van het project.
Posted by pieter gardenier at Aug 13, 2008 16:29

Ik denk dat met het goed omgaan van betrokkenen bij een project veel winst te behalen is. Mijn stelling: Goed omgevingsmanagement verdient zichzelf terug. Zowel in kwaliteit, geld als tijd. Belangrijk daarbij is dat gekeken wordt naar ieders belang en de daarbij geformuleerde wensen en eisen aan het eindresultaat. Mijns inziens wordt te snel geconcludeerd dat de belangen uiteenlopen èn dus het beoogde eindresultaat ook.
Posted by corina de jongh at Aug 14, 2008 08:36

Helemaal geen megaprojekten meer. Aansluiten op bestaande infrastruktuur. Een stervormig netwerk met personen- en goederenverkeer gecombineerd. Transport beperken. Ga maar in de buurt van je werk wonen. Het is bezopen om vanuit Arnhem in Leiden te gaan winkelen. Puur voor je plezier. Zorg dat Arnhem aantrekkelijk blijft. Dit gaat behandeld worden op mijn weblog: http://klimaatkombi.blogeiland.nl
Posted by ed at Dec 26, 2009 10:22



Deel dit artikel:                   





Betere mobiliteit vraagt andere keuzes
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
Geen verbod projecten die kans overschrijden luchtkwaliteitswet vergroten
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Beter inzicht in bodemdaling Kanis, Kamerik en Kockengen
Artikel
Duurzaamheid 2017 van ministerie van IenW in beeld
Nieuwsbericht
Benoeming hoofddirecteur Financiën, Management en Control bij IenW
Nieuwsbericht
Low Car Diet: werkgevers aan zet CO2-uitstoot woon-werkverkeer te beperken
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid
Nieuwsbericht
Europese steden onderschatten potentieel van fietsers en voetgangers
Nieuwsbericht
Henk de Jong nieuwe algemeen directeur PBLQ
Nieuwsbericht
Hogere CO2-uitstoot in het eerste kwartaal 2018
Nieuwsbericht
Provinciale wegen in Limburg worden stiller
Nieuwsbericht
Uitstoot broeikasgassen in 2017 licht afgenomen
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
Nieuw meetsysteem moet bandenpech vrachtverkeer voorkomen
Nieuwsbericht
ABN AMRO: Truck platooning nog niet populair onder logistieke ondernemers
Nieuwsbericht
Spoedverlenging Intercity direct-treinen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en De Groene Boog tekenen contract nieuwe A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Sweco vestigt zich in Amsterdam
Nieuwsbericht








[Banners]