Artikel | Datum: 15-08-2008


Invloed van de omgeving bij het realiseren van grote projecten

Door: Railforum



Omgevingsfactoren zorgen er dikwijls voor dat grote projecten aanzienlijke vertragingen oplopen. Het oplopen van vertraging is allesbehalve gunstig voor het realiseren van een dergelijk project, omdat hiermee veel geld en tijd verspilt wordt.

In een onlangs verschenen scriptie heeft Bas de Bruijn de invloed van de omgeving bij het besluitvormingsproces van de HSL Zuid in kaart gebracht. Daarbij concludeert hij dat bij projecten van dergelijk formaat het volgende in acht moet worden genomen:

1. Zorg dat belangenorganisaties zich serieus genomen voelen
2. Sluit klankbordgroepen op een goede manier af
3. Stuur in het gehele proces meer af op open besluitvorming om het NIMBY effect tegen te gaan.

Door deze punten samen met de bij de HSL Zuid gebruikte methodes uit te voeren kan men ervoor zorgen dat er minder weerstand wordt gevoeld vanuit de omgeving, en er minder vertraging ontstaat over het gehele traject.

Lees hier de volledige scriptie van Bas de Bruijn: "Sporen door de omgeving".

De vraag is echter of dit realiseerbaar is? Graag horen we de mening van anderen die momenteel bezig zijn met projecten waarbij omgevingsaspecten een rol spelen.


Deze gegevens stammen uit Railpedia. Railpedia is in 2010 in Infrasite opgenomen.
Wilt u gegevens gewijzigd hebben of heeft u vragen, neemt u dan contact op met de redactie van Infrasite.

This page last changed on Aug 15, 2008 by pieter gardenier.


Comments:

Ik ben zelf bij de bijeenkomst van Bas de Bruijn aanwezig geweest en vond het zeer interessant om te horen hoe verschillende belangenorganisaties het proces van een grote project kunnen bevorderen, of juist belemmeren, ik geloof dat de manier waarop met deze groepen om wordt gegaan grote invloed kan hebben op het vertragen dan wel versnellen van de realisatie van het project.
Posted by pieter gardenier at Aug 13, 2008 16:29

Ik denk dat met het goed omgaan van betrokkenen bij een project veel winst te behalen is. Mijn stelling: Goed omgevingsmanagement verdient zichzelf terug. Zowel in kwaliteit, geld als tijd. Belangrijk daarbij is dat gekeken wordt naar ieders belang en de daarbij geformuleerde wensen en eisen aan het eindresultaat. Mijns inziens wordt te snel geconcludeerd dat de belangen uiteenlopen èn dus het beoogde eindresultaat ook.
Posted by corina de jongh at Aug 14, 2008 08:36

Helemaal geen megaprojekten meer. Aansluiten op bestaande infrastruktuur. Een stervormig netwerk met personen- en goederenverkeer gecombineerd. Transport beperken. Ga maar in de buurt van je werk wonen. Het is bezopen om vanuit Arnhem in Leiden te gaan winkelen. Puur voor je plezier. Zorg dat Arnhem aantrekkelijk blijft. Dit gaat behandeld worden op mijn weblog: http://klimaatkombi.blogeiland.nl
Posted by ed at Dec 26, 2009 10:22



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]