Brainport Zuidoost-Brabant stimuleert hightech mobiliteitoplossingen

Economische toplocaties in Brainport Zuidoost-Brabant moeten goed bereikbaar blijven. Daarom heeft het samenwerkingsverband Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant (BBZOB) een nieuwe visie op en een uitvoeringsprogramma voor dynamisch verkeersmanagement laten opstellen. Daarin gebruikt BBZOB de kansen die de regio zelf biedt om de bereikbaarheidsproblemen op technologisch vernieuwende wijze aan te pakken. De Brainport regio herbergt namelijk veel automotivebedrijven en -kennisinstellingen zoals de TU Eindhoven en TNO. Het visieplan en het uitvoeringsprogramma, met een maatregelenpakket ter waarde van 75 miljoen euro, zijn opgesteld door DHV in opdracht van het BBZOB. Juist de kennis van zowel regionale als landelijke mobiliteitsontwikkelingen maakt de bijdrage van DHV relevant. Het programma omvat 43 algemene, netwerkbrede projecten en 118 potentiële maatregelen, zoals de aanleg van een dynamisch route-informatiepaneel (DRIP) voor het langs andere wegen sturen van verkeer in Veldhoven en het uitbreiden van het parkeerroute-informatiesysteem (PRIS) in de Eindhovense binnenstad.

infrasite_insert_image_1
Dynamische benadering
Vooral de regionale aanpak maakt de netwerkbrede projecten krachtig. ‘Dankzij de regionale samenwerking beschikken we hier over een grote proeftuin waarmee we innovatieve projecten kunnen faciliteren’, zegt Irene Cortenbach, projectmanager van BBZOB. ‘We kunnen zelfs delen van de openbare weg afzetten voor praktijktesten.’ Het is nog niet bekend hoe de verschillende netwerkprojecten – zoals het verstrekken van multimodale reisinformatie via verschillende communicatiemiddelen en het samenwerken met onderwijsinstellingen en kennisinstituten op het gebied van technologische innovaties – precies uitpakken. Daarom koos BBZOB voor een ‘dynamische en cyclische benadering’: hoe een maatregel precies vorm krijgt, is afhankelijk van de resultaten van voorgaande projecten.
info: astrid.zwegers@dhv.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV, Astrid Zwegers

Brainport Zuidoost-Brabant stimuleert hightech mobiliteitoplossingen | Infrasite

Brainport Zuidoost-Brabant stimuleert hightech mobiliteitoplossingen

Economische toplocaties in Brainport Zuidoost-Brabant moeten goed bereikbaar blijven. Daarom heeft het samenwerkingsverband Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant (BBZOB) een nieuwe visie op en een uitvoeringsprogramma voor dynamisch verkeersmanagement laten opstellen. Daarin gebruikt BBZOB de kansen die de regio zelf biedt om de bereikbaarheidsproblemen op technologisch vernieuwende wijze aan te pakken. De Brainport regio herbergt namelijk veel automotivebedrijven en -kennisinstellingen zoals de TU Eindhoven en TNO. Het visieplan en het uitvoeringsprogramma, met een maatregelenpakket ter waarde van 75 miljoen euro, zijn opgesteld door DHV in opdracht van het BBZOB. Juist de kennis van zowel regionale als landelijke mobiliteitsontwikkelingen maakt de bijdrage van DHV relevant. Het programma omvat 43 algemene, netwerkbrede projecten en 118 potentiële maatregelen, zoals de aanleg van een dynamisch route-informatiepaneel (DRIP) voor het langs andere wegen sturen van verkeer in Veldhoven en het uitbreiden van het parkeerroute-informatiesysteem (PRIS) in de Eindhovense binnenstad.

infrasite_insert_image_1
Dynamische benadering
Vooral de regionale aanpak maakt de netwerkbrede projecten krachtig. ‘Dankzij de regionale samenwerking beschikken we hier over een grote proeftuin waarmee we innovatieve projecten kunnen faciliteren’, zegt Irene Cortenbach, projectmanager van BBZOB. ‘We kunnen zelfs delen van de openbare weg afzetten voor praktijktesten.’ Het is nog niet bekend hoe de verschillende netwerkprojecten – zoals het verstrekken van multimodale reisinformatie via verschillende communicatiemiddelen en het samenwerken met onderwijsinstellingen en kennisinstituten op het gebied van technologische innovaties – precies uitpakken. Daarom koos BBZOB voor een ‘dynamische en cyclische benadering’: hoe een maatregel precies vorm krijgt, is afhankelijk van de resultaten van voorgaande projecten.
info: astrid.zwegers@dhv.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV, Astrid Zwegers