Artikel | Datum: 09-05-2010


Langetermijneffecten van coöperatieve informatiesystemen onderbelicht




Op hoge snelheid experimenteert de auto-industrie met 'coöperatieve informatiesystemen'. Met die systemen kunnen auto's zowel onderling als met wegkantsystemen informatie uitwisselen.
Veel van deze innovaties zijn technisch gedreven en gericht op het snel vergroten van het marktaandeel. Een dergelijke strategie komt vaak maar deels tegemoet aan politieke langetermijndoelstellingen, waarin bijvoorbeeld duurzaamheid, veiligheid en verkeersmanagement centraal staan.

1


Volgens Saartje Sondeijker, adviseur duurzame mobiliteit bij DHV, moet de Europese Unie kaders vaststellen die voor private investeerders duidelijk maken hoe zij bij de ontwikkeling van coöperatieve systemen tegemoet kunnen komen aan langetermijndoelstellingen. Duidelijke kaders stimuleren bovendien dat private partijen de stap durven te zetten om te investeren in plaats van te blijven wachten op elkaar.

Maatschappelijke meerwaarde
Binnen deze Europese kaders moet ook aandacht zijn voor 'softe aspecten', zoals draagvlak onder consumenten en maatschappelijke meerwaarde als veiligheid en milieu. Blijven deze aspecten uit beeld dan, verwacht Sondeijker, zullen er vooral toepassingen op de markt verschijnen met onvoldoende meerwaarde voor automobilisten. Dat gebeurt wanneer autofabrikanten niet getriggerd worden voorbij de hightech-kant van hun producten te kijken.
Dat gebrek aan een duidelijke meerwaarde zal de acceptatie van deze systemen tegenhouden, waardoor ook het marktaandeel niet zal groeien.

Experimenteren
Lastig is dat maatschappelijke meerwaarde en draagvlak moeilijk uitgedrukt kunnen worden in financiële cijfers. Sondeijker: 'Dan blijven die dus, onterecht, buiten beschouwing bij het bepalen van de effectiviteit van coöperatieve systemen en worden die niet meegenomen als ontwikkeleis.' Eén van de beleidsaanbevelingen, gebaseerd op onderzoek dat DHV uitvoerde voor Rijkswaterstaat, is dan ook dat er meer geëxperimenteerd moet worden met de softe aspecten van coöperatieve systemen voordat de technische standaarden op EU-niveau worden vastgesteld. Anders rijdt de auto-industrie zichzelf voorbij.
Info: saartje.sondeijker@dhv.com


Deel dit artikel:                   





Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht








[Banners]