Artikel | Datum: 09-05-2010


Langetermijneffecten van coöperatieve informatiesystemen onderbelicht




Op hoge snelheid experimenteert de auto-industrie met 'coöperatieve informatiesystemen'. Met die systemen kunnen auto's zowel onderling als met wegkantsystemen informatie uitwisselen.
Veel van deze innovaties zijn technisch gedreven en gericht op het snel vergroten van het marktaandeel. Een dergelijke strategie komt vaak maar deels tegemoet aan politieke langetermijndoelstellingen, waarin bijvoorbeeld duurzaamheid, veiligheid en verkeersmanagement centraal staan.

1


Volgens Saartje Sondeijker, adviseur duurzame mobiliteit bij DHV, moet de Europese Unie kaders vaststellen die voor private investeerders duidelijk maken hoe zij bij de ontwikkeling van coöperatieve systemen tegemoet kunnen komen aan langetermijndoelstellingen. Duidelijke kaders stimuleren bovendien dat private partijen de stap durven te zetten om te investeren in plaats van te blijven wachten op elkaar.

Maatschappelijke meerwaarde
Binnen deze Europese kaders moet ook aandacht zijn voor 'softe aspecten', zoals draagvlak onder consumenten en maatschappelijke meerwaarde als veiligheid en milieu. Blijven deze aspecten uit beeld dan, verwacht Sondeijker, zullen er vooral toepassingen op de markt verschijnen met onvoldoende meerwaarde voor automobilisten. Dat gebeurt wanneer autofabrikanten niet getriggerd worden voorbij de hightech-kant van hun producten te kijken.
Dat gebrek aan een duidelijke meerwaarde zal de acceptatie van deze systemen tegenhouden, waardoor ook het marktaandeel niet zal groeien.

Experimenteren
Lastig is dat maatschappelijke meerwaarde en draagvlak moeilijk uitgedrukt kunnen worden in financiële cijfers. Sondeijker: 'Dan blijven die dus, onterecht, buiten beschouwing bij het bepalen van de effectiviteit van coöperatieve systemen en worden die niet meegenomen als ontwikkeleis.' Eén van de beleidsaanbevelingen, gebaseerd op onderzoek dat DHV uitvoerde voor Rijkswaterstaat, is dan ook dat er meer geëxperimenteerd moet worden met de softe aspecten van coöperatieve systemen voordat de technische standaarden op EU-niveau worden vastgesteld. Anders rijdt de auto-industrie zichzelf voorbij.
Info: saartje.sondeijker@dhv.com


Deel dit artikel:                   





Voorbereidende werkzaamheden Maaslijn van start
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Primeur voor station Blerick: duurzame perrontegel
Nieuwsbericht
Start vooraanbesteding testomgeving geautomatiseerd autorijden
Nieuwsbericht
A24 Blankenburgverbinding voorlopig gegund
Nieuwsbericht
Eerste veldmetingen Natuurlijk Veilig afgerond
Nieuwsbericht
Het klapperende informatiebord op het station in een nieuw jasje
Nieuwsbericht
Nationaal Watertraineeship: Meedoen met een Dijk van een traineeship, Special Waterveiligheid?
Weblogposting
Royal HaskoningDHV tekent contract afvalwaterzuiveringsinstallatie Vietnam
Nieuwsbericht
Kleirijperij belangrijke schakel Programma Eems-Dollard 2050
Nieuwsbericht
Ballast Nedam verkoopt belang in Concrete Valley
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Milieu en Internationaal bij IenM
Nieuwsbericht
Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Nieuwsbericht
Orderportefeuille bouw stabiel
Nieuwsbericht
Jaco Uittenbogaard nieuwe directeur Aannemersfederatie Nederland
Nieuwsbericht
ProRail test mobiele werkplek voor minder vertragingen
Nieuwsbericht
Jos Melchers directeur Gebiedsontwikkeling Stadsontwikkeling Rotterdam
Nieuwsbericht
Provinciebesluit voorkeursalternatief N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
SPIE bereidt zich voor op overname van Ziut
Nieuwsbericht
Grootschalige proef met innovatieve verkeersdiensten in regio Amsterdam
Nieuwsbericht
Stormproef met Fries asfalt kan miljoenen besparen voor dijken
Nieuwsbericht
Versterking Nijkerkerbrug (N301) definitief gegund aan Combinatie NU
Nieuwsbericht
Plaatsen liggers fly-overs Knooppunt Joure
Nieuwsbericht








[Banners]