Artikel | Datum: 22-04-2010


CBS: Opnieuw daling aantal verkeersdoden in 2009




  • 720 verkeersdoden in 2009
  • Daling vooral in de leeftijd van 30 tot 60 jaar
  • Stijging onder 80-plussers
  • Hoogste aantal verkeersdoden nog steeds bij twintigers
  • Daling afgelopen jaren vooral onder automobilisten
In 2009 kwamen 720 mensen om in het Nederlandse verkeer. Dat zijn er 30 minder dan een jaar eerder, een afname van 4 procent ten opzichte van 2008. Het gaat daarbij vooral om minder slachtoffers in de leeftijd van 30 tot 60 jaar en automobilisten. De dalende trend van de laatste jaren zet zich voort. Dit blijkt uit cijfers van het CBS en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat die Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en het CBS 22 april 2010 bekend hebben gemaakt.


Grafiek: Aantal verkeersdoden 1950-2009


Een flinke daling is te zien bij de leeftijdsgroep 30- tot 60-jarigen. Deze daling is meer dan 20 procent ten opzichte van 2008, en doet zich vooral voor bij mannen. Het totale aantal verkeersdoden binnen deze leeftijdsgroep is nog niet eerder zo laag geweest.

Opvallend is dat het aantal verkeersdoden in de leeftijd van 60 jaar en ouder de laatste jaren nauwelijks is gedaald. Sinds 2004 is het aantal verkeersdoden onder de 60 jaar met 26 procent afgenomen, terwijl het aantal verkeersdoden boven de 60 jaar slechts met 1,5 procent gedaald is. Dit komt mede doordat het aantal 60-plussers sinds 2004 flink is toegenomen. Als daarvoor gecorrigeerd wordt, daalt het aantal verkeersdoden boven de 60 jaar nog steeds minder snel dan bij de bevolking onder de 60 jaar.

Na een lichte daling in 2008, is bij verkeersdeelnemers van 80 jaar en ouder in 2009 weer een behoorlijke stijging van het aantal verkeersdoden te zien. De stijging doet zich vooral voor bij de mannen en bij bestuurders van personenauto’s. Het hoogste aantal verkeersdoden is nog steeds te vinden bij de twintigers.

De daling van het aantal verkeersdoden komt vooral voor rekening van bestuurders van personenauto’s. Onder deze groep weggebruikers is in de laatste 6 jaar het aantal dodelijke slachtoffers gedaald met ruim 30 procent. Echter, het aantal verkeersdoden onder de kwetsbare groepen verkeersdeelnemers, zoals voetgangers, fietsers en motorrijders, is de laatste jaren nagenoeg gelijk gebleven.

De provincie Noord-Brabant kende in 2009, net als in voorgaande jaren, de meeste verkeersdoden. Deze provincie heeft van alle provincies het meest uitgebreide wegennet. Toch neemt ook in deze provincie het aantal verkeersdoden jaarlijks af. Flevoland heeft ook in 2009 weer de minsteverkeersdoden, maar deze provincie kent daarbij veruit het minste aantal wegkilometers

De sterfte door verkeersongevallen vertoont al sinds het midden van de jaren zeventig een dalende trend. Destijds kwamen meer dan 3 duizend mensen per jaar om in het verkeer. Halverwege de jaren zeventig werd onder andere het dragen van autogordels voorin en de bromfietshelm verplicht. Begin 21ste eeuw overleden er nog ongeveer 1100 mensen per jaar door verkeersongelukken. Na de daling van het aantal verkeersdoden in de afgelopen jaren, is in 2009 het totaal aantal dodelijke verkeersslachtoffers opnieuw afgenomen. Hoewel sinds 1990 het aantal afgelegde voertuigkilometers in Nederland met 35% is gestegen, is in dezelfde periode het aantal verkeersdoden tot bijna de helft gedaald.

Toelichting
Voor de vaststelling van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Nederland zijn gegevens uit drie bronnen gecombineerd: gegevens uit door een arts of lijkschouwer ingevulde doodsoorzaakformulieren, uit dossiers van arrondissementsparketten in geval van niet-natuurlijke dood, en uit ongevalsrapporten die door de politie zijn opgemaakt. Door de koppeling en integratie van deze bronnen kunnen eventueel ontbrekende gegevens in de afzonderlijke bestanden worden aangevuld.

De resultaten van deze geïntegreerde benadering van het aantal verkeersdoden zijn beschikbaar vanaf het kalenderjaar 1996. Reeksen met cijfers uit eerdere jaren zijn verkrijgbaar bij de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Deze tijdreeksen zijn uitsluitend gebaseerd op ongevalsrapporten die door de politie zijn opgemaakt.

De in dit bericht vermelde aantallen betreffen personen die zijn omgekomen als gevolg van een verkeersongeval op Nederlands grondgebied. Op 22 april 2010 verschijnt eveneens een persbericht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat*. In beide persberichten staan de gezamenlijke cijfers van het CBS en de DVS.


Tabel 1. Dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval in Nederland naar geslacht, 2004-2009


Tabel 2. Dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval in Nederland naar leeftijd, 2004-2009


Tabel 3. Dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval in Nederland naar ongevals provincie, 2004-2009


Tabel 4. Dodelijke slachtoffers van een verkeersongeval in Nederland naar vervoerswijze, 2004-2009





Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Lees in Infrasite Nieuws het persbericht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat Opnieuw daling aantal verkeersdoden in 2009



Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]