Artikel | Datum: 19-02-2010


Slechte informatie-uitwisseling en communicatie grootste oorzaak faalkosten




De faalkosten worden op bijna 11% van de omzet geschat. De belangrijkste oorzaken van faalkosten zijn ‘slechte informatie-uitwisseling en communicatie’ en ‘te weinig aandacht voor de bouwfase tijdens de ontwerpfase’. Dit is de mening van architecten, aannemers B&U en installateurs. Daarnaast ontstaan de meeste faalkosten in de werkvoorbereidings- en uitvoeringsfase: juist de fasen waarin veel informatie wordt gedeeld en veel wordt gecommuniceerd. Dit alles blijkt uit onderzoek wat USP Marketing Consultancy het afgelopen kwartaal heeft uitgevoerd in opdracht van printerfabrikant Océ. Océ is tevens wereldmarktleider op het gebied van systemen en software voor het produceren van grootformaat technische tekeningen.

Meeste faalkosten in de werkvoorbereiding en uitvoering
Uit een eerder verschenen artikel is reeds gebleken dat de faalkosten door architecten, aannemers B&U en installateurs worden geschat op bijna 11%. Deze partijen geven aan dat de meeste faalkosten in de werkvoorbereidingsfase (23% van de faalkosten) en uitvoeringsfase (43% van de faalkosten) ontstaan. Per marktpartij zijn echter wel verschillen waar te nemen: zo zeggen de installateurs dat bijna de helft van de faalkosten (49%) in de uitvoeringsfase wordt gemaakt. Bij de aannemers B&U ligt dit percentage in deze fase op 36%. Hoewel de meeste faalkosten worden toegekend aan de werkvoorbereidings- en uitvoeringsfase, zijn de andere fasen ook wel degelijk belangrijk. Het bouwproces is een continu proces waar in alle fasen het bewustzijn rond faalkosten hoog dient te zijn. Het kan niet zo zijn dat op basis van de genoemde resultaten de beschuldigende vinger naar de uitvoerende partij kan worden uitgestoken. Ook de ontwerpende en de opdrachtgevende partijen dienen hun verantwoordelijkheid in dit proces te nemen. Dit blijkt ook wel uit het volgende.

Slechte informatie-uitwisseling en communicatie grootste oorzaken
De meeste faalkosten ontstaan in de ontwerp- (16%), werkvoorbereidings- (23%) en uitvoeringsfase (43%), samen goed voor viervijfde van de totale faalkosten. Voor elk van de genoemde drie fasen is gevraagd wat de oorzaken zijn van de faalkosten. Het blijkt dat in elke fase de slechte informatie-uitwisseling en communicatie als belangrijkste oorzaken worden gezien (25% in de ontwerpfase, 24% in de werkvoorbereiding en 26% in de uitvoering). Verder wordt in de ontwerpfase door 22% van de architecten, aannemers B&U en installateurs aangegeven dat er in de ontwerpfase te weinig aandacht is voor de uitvoerbaarheid. Dit wordt voornamelijk onderstreept door de aannemers B&U (32%) en in mindere mate door architecten (14%).

‘Aandacht voor faalkosten neemt toe, kwestie van tijd dat de faalkosten zullen afnemen’
De afgelopen jaren is veel gesproken over de faalkosten in de bouwsector. Vooralsnog spreken de cijfers tegen dat er veel actie wordt ondernomen om de faalkosten tegen te gaan. Dit is echter niet het geval: zo zeggen twee op de vijf bedrijven dat zij concrete acties hebben ondernomen om faalkosten te reduceren (37%) of dat zij dit van plan zijn (2%). Het is een kwestie van tijd, alvorens de gehele bouwsector volledig bewust is van de faalkosten en de winsten (in geld, tijd, kwaliteit, imago, tevredenheid, etc.) die een bedrijf kan boeken door faalkosten te reduceren. Als de grote groep ziet dat de koplopers (genoemde 39%) duidelijk voordeel gaan halen uit de genoemde acties, dan zal deze grote groep spoedig volgen. Dit is echter een proces wat nog jaren in beslag kan nemen. In tijden van crisis, wanneer extra op de kosten gelet wordt, kan dit proces wel versneld worden. In een volgend artikel zal ingegaan worden op mogelijkheden voor het terugdringen van faalkosten.

Technische achtergrondinformatie
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn 300 telefonisch enquêtes afgenomen onder architecten (100), aannemers B&U (101), elektrotechnisch installateurs (49) en werktuigbouwkundig installateurs (50). Voor de vergelijking met voorgaande jaren is gebruik gemaakt van onderzoeksresultaten uit de BouwBarometer: een elk kwartaal terugkerend onderzoek over de stand van zaken in de bouw- en installatiesector; uitgevoerd door USP en BouwKennis.




Deel dit artikel:                   





Een weg in een middag!
Weblogposting
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Optimistische bouwsector ziet omzet verder stijgen
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht
Delftse onderzoeker verbetert modellering effecten kilometerheffing
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht








[Banners]