Artikel | Datum: 19-02-2010


Slechte informatie-uitwisseling en communicatie grootste oorzaak faalkosten




De faalkosten worden op bijna 11% van de omzet geschat. De belangrijkste oorzaken van faalkosten zijn ‘slechte informatie-uitwisseling en communicatie’ en ‘te weinig aandacht voor de bouwfase tijdens de ontwerpfase’. Dit is de mening van architecten, aannemers B&U en installateurs. Daarnaast ontstaan de meeste faalkosten in de werkvoorbereidings- en uitvoeringsfase: juist de fasen waarin veel informatie wordt gedeeld en veel wordt gecommuniceerd. Dit alles blijkt uit onderzoek wat USP Marketing Consultancy het afgelopen kwartaal heeft uitgevoerd in opdracht van printerfabrikant Océ. Océ is tevens wereldmarktleider op het gebied van systemen en software voor het produceren van grootformaat technische tekeningen.

Meeste faalkosten in de werkvoorbereiding en uitvoering<>
Uit een eerder verschenen artikel is reeds gebleken dat de faalkosten door architecten, aannemers B&U en installateurs worden geschat op bijna 11%. Deze partijen geven aan dat de meeste faalkosten in de werkvoorbereidingsfase (23% van de faalkosten) en uitvoeringsfase (43% van de faalkosten) ontstaan. Per marktpartij zijn echter wel verschillen waar te nemen: zo zeggen de installateurs dat bijna de helft van de faalkosten (49%) in de uitvoeringsfase wordt gemaakt. Bij de aannemers B&U ligt dit percentage in deze fase op 36%. Hoewel de meeste faalkosten worden toegekend aan de werkvoorbereidings- en uitvoeringsfase, zijn de andere fasen ook wel degelijk belangrijk. Het bouwproces is een continu proces waar in alle fasen het bewustzijn rond faalkosten hoog dient te zijn. Het kan niet zo zijn dat op basis van de genoemde resultaten de beschuldigende vinger naar de uitvoerende partij kan worden uitgestoken. Ook de ontwerpende en de opdrachtgevende partijen dienen hun verantwoordelijkheid in dit proces te nemen. Dit blijkt ook wel uit het volgende.

Slechte informatie-uitwisseling en communicatie grootste oorzaken<>
De meeste faalkosten ontstaan in de ontwerp- (16%), werkvoorbereidings- (23%) en uitvoeringsfase (43%), samen goed voor viervijfde van de totale faalkosten. Voor elk van de genoemde drie fasen is gevraagd wat de oorzaken zijn van de faalkosten. Het blijkt dat in elke fase de slechte informatie-uitwisseling en communicatie als belangrijkste oorzaken worden gezien (25% in de ontwerpfase, 24% in de werkvoorbereiding en 26% in de uitvoering). Verder wordt in de ontwerpfase door 22% van de architecten, aannemers B&U en installateurs aangegeven dat er in de ontwerpfase te weinig aandacht is voor de uitvoerbaarheid. Dit wordt voornamelijk onderstreept door de aannemers B&U (32%) en in mindere mate door architecten (14%).

‘Aandacht voor faalkosten neemt toe, kwestie van tijd dat de faalkosten zullen afnemen’<>
De afgelopen jaren is veel gesproken over de faalkosten in de bouwsector. Vooralsnog spreken de cijfers tegen dat er veel actie wordt ondernomen om de faalkosten tegen te gaan. Dit is echter niet het geval: zo zeggen twee op de vijf bedrijven dat zij concrete acties hebben ondernomen om faalkosten te reduceren (37%) of dat zij dit van plan zijn (2%). Het is een kwestie van tijd, alvorens de gehele bouwsector volledig bewust is van de faalkosten en de winsten (in geld, tijd, kwaliteit, imago, tevredenheid, etc.) die een bedrijf kan boeken door faalkosten te reduceren. Als de grote groep ziet dat de koplopers (genoemde 39%) duidelijk voordeel gaan halen uit de genoemde acties, dan zal deze grote groep spoedig volgen. Dit is echter een proces wat nog jaren in beslag kan nemen. In tijden van crisis, wanneer extra op de kosten gelet wordt, kan dit proces wel versneld worden. In een volgend artikel zal ingegaan worden op mogelijkheden voor het terugdringen van faalkosten.

Technische achtergrondinformatie<>
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy zijn 300 telefonisch enquêtes afgenomen onder architecten (100), aannemers B&U (101), elektrotechnisch installateurs (49) en werktuigbouwkundig installateurs (50). Voor de vergelijking met voorgaande jaren is gebruik gemaakt van onderzoeksresultaten uit de BouwBarometer: een elk kwartaal terugkerend onderzoek over de stand van zaken in de bouw- en installatiesector; uitgevoerd door USP en BouwKennis.




Deel dit artikel:                   





'OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie'
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Openstelling Kapperallee en afsluiting Eefdesebrug later dan gepland
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]