Jaap Zeilmaker
Rijkswaterstaat
Artikel | Datum: 23-02-2010


Mijlpalen voor verbreding snelweg A15




Ten zuiden van de Rotterdamse haven ligt de alsmaar drukker wordende snelweg A15. Om te voorkomen dat één van de levensaders van de Randstad dichtslibt en grote economische schade veroorzaakt, zal de weg op het drukste deel worden verbreed. Ook komt er een scheiding tussen doorgaand verkeer en regionaal verkeer. Na een lange voorbereidingsperiode zal eind 2010 het contract worden getekend met een consortium dat de weg zal verbreden én gedurende 25 jaar zal onderhouden. Dit zogeheten Design, Build, Finance en Maintain contract (DBFM), inclusief de ondersteuning van de aanbestedingsprocedure, is voor een belangrijk deel het werk van DHV-adviseurs. Projectdirecteur Jaap Zeilmaker (Rijkswaterstaat) daarover: “Door het getoonde commitment loopt het project nog steeds op schema.”<>

De verbreding van de A15 staat onder hoge economische en maatschappelijke druk. De aanleg van een nieuw stuk haven (de Tweede Maasvlakte) en de bouw van veel nieuwe huizen op de Zuid-Hollandse eilanden zullen zorgen voor steeds meer verkeer. Als er niets gebeurt staat de haven straks stil. Om dit te voorkomen, wordt hard gewerkt aan plannen voor verbreding van de A15 tussen de Maasvlakte en het 35 kilometer verderop gelegen knooppunt Vaanplein, inclusief de aanpassing van bruggen en tunnels. Ondanks het grote belang had het toch niet veel gescheeld of het project had veel vertraging opgelopen. Zeilmaker: “We hebben moeten dealen met onverwachte ontwikkelingen als de kredietcrisis en de verscherping van de milieunormen voor fijnstof. Hierdoor kwamen allerlei aannames en uitgangspunten in gevaar. Doordat DHV zich ook aan het project heeft verbonden hebben we de planning tot nu toe gelukkig steeds gehaald.” De uitbreiding is vooral een lastige klus doordat tijdens de werkzaamheden de hinder voor het verkeer geminimaliseerd moet worden. Het gebied is enorm dicht bebouwd met raffinaderijen, containeroverslagbedrijven en woonwijken als Hoogvliet.

De uitbreidingsruimte is bijzonder klein en het gebied is bezaaid met ondergrondse leidingen en kabels. Projectdirecteur Zeilmaker: “De nieuwe Botlekbrug moeten ze er bij wijze van spreken met een schoenlepel tussenwringen.” “Als alles goed blijft gaan bereiken we in 2010 twee mijlpalen”, zegt een trotse Zeilmaker. “Eerst zal het definitieve tracébesluit voor de weg worden vastgesteld. Later in het jaar moet dan de ondertekening van het DBFM-contract volgen. Dat zal de bekroning zijn van een paar jaar keihard werken om alles gerealiseerd te krijgen.”
Dat harde werken gebeurt in de toren van Rijkswaterstaat (RWS) aan de Rotterdamse Maas. Daar wordt, volgens de moderne filosofie van RWS, het grootste deel van het werk gedaan door een kleine groep ambtenaren en door ingehuurde adviseurs en deskundigen, onder leiding van Zeilmaker. “Zo’n project helemaal uitvoeren met ambtenaren zou teveel mankracht wegtrekken bij andere projecten. Daarom hebben we DHV gevraagd om hier te komen. Zo’n 25 man werkt met groot commitment en veel inzet aan dit megaproject. Mede daardoor loopt het project op rolletjes.” Zeilmaker schat dat de aannemer medio 2011 zal starten met de wegwerkzaamheden.

info<> Carlo Kuiper
telefoon<> (033) 468 30 97
e-<>mail carlo.kuiper@dhv.com

project<>
Verbreding MA(asvlakte) – VA(anplein) A15
opdrachtgever<>
Rijkswaterstaat
opdracht<>
DBFM-contract inclusief de ondersteuning
van de aanbestedingsprocedure
met concurrentiegerichte dialoog.
afgerond<>
2010


Deel dit artikel:                   





Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht
Beheersregime chroom-6 opgesteld
Nieuwsbericht
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Uitval werknemers ondergrondse infrastructuur kost jaarlijks bijna 100 miljoen euro
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Gemeente Hoorn en ondernemers tekenen open convenant voor sterke regio
Nieuwsbericht
Onderzoek naar bouwen boven het spoor
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
80 miljoen euro extra voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Extra bevoegdheden weginspecteurs: handhaven op vluchtstrook rijden en hoogteoverschrijding bij tunnels
Nieuwsbericht
ProRail test duurzame dwarsliggers
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen opent verbrede A6 Almere een jaar eerder dan gepland
Nieuwsbericht
Fors hogere kosten klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Snellere start treinverkeer na spoorincident
Nieuwsbericht
Groen licht voor tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg
Nieuwsbericht
Aantal grotere verstoringen op het spoor fors gedaald
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Nog nooit zoveel vacatures in de bouwketen
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]