Artikel | Datum: 20-11-2009


Jan Boeve: Vernieuwingsplatform Bouw moet slag naar praktijk nu echt gaan maken




‘Geen behoefte aan nieuwe vergadertafels’

Bij de opstelling van het werkprogramma moet het Vernieuwingsplatform Bouw zich de komende twee maanden vooral concentreren op de daadwerkelijke vertaling van theorie naar de brede bouwpraktijk. “Niemand is gebaat bij een nieuwe vergadertafel, waar we nog eens met elkaar kunnen delen waarom en hoe het anders kan”, aldus Jan Boeve, directeur Economische en Verenigingszaken van Bouwend Nederland.
Na zes jaar de vernieuwing in de bouw te hebben aangejaagd behoort de landelijke Regieraad Bouw op 1 januari 2010 defnitief tot het verleden. In zijn plaats komt het Vernieuwingplatform Bouw, dat zich tijdens het eindcongres van de Regieraad ‘Innovatie Onze Kracht’ op 12 november voor het eerst aan het publiek presenteerde.

“Het bestuur van het Vernieuwingsplatform heeft bij die gelegenheid ook ontvouwd wat er de komende periode allemaal gedaan gaat worden”, stelt Boeve. “Maar het opvallende is dat de plannen niet allemaal de kant opgaan die wij willen. Bouwend Nederland participeert in het Vernieuwingsplatform omdat ook wij werk willen maken van ketenoptimalisatie, het terugdringen van faalkosten en cultuur en leiderschap in uitvoeringsprogramma’s. We moeten in dat kader vooral niet te veel vergadertafels erbij krijgen. Sterker nog: het stadium van vergaderen zijn we na Regieraad één en twee wel voorbij. Nu is het wat ons betreft vooral een kwestie van werkprogramma’s opstellen en de vernieuwing vervolgens bij de bedrijven, opdrachtgevers en overheden in de praktijk brengen. Het is belangrijk dat de zaken de komende maanden concreet worden opgepakt.”

Op gang gekomen
Van een dergelijke vertaling van theorie naar praktijk werd ook bij de start van de tweede Regieraad Bouw melding gemaakt. “Er is in dat opzicht best wat op gang gekomen”, meent Boeve. “Maar er kan nog zoveel meer. Wij zouden voor de volle 100 procent willen inzetten op een zo breed mogelijke toepassing van het Bouw Informatie Model (BIM). Daarin komen veel dingen samen, die alles met vernieuwing, cultuur en samenwerking te maken hebben. Er is veel meer mogelijk, maar laten we maar eens met BIM beginnen. Dat raakt alle ketenpartners.” Het vernieuwingsplatform moet vooral niet verder gaan waar de Regieraad Bouw is opgehouden. “Op het gebied van integriteit zijn grote stappen gezet, mede dankzij de bijdrage van de Regieraad Bouw. In dat opzicht zijn de verhoudingen genormaliseerd. Daar hoeft het Vernieuwingsplatform zich niet meer mee bezig te houden. Wat ons betreft gaat het de komende jaren echt over vernieuwing in de bouwpraktijk. Het is heel goed om met een naamwijziging te markeren dat we niet doorgaan op de door de Regieraden ingeslagen weg.”

Tevreden
Dat laat onverlet dat Bouwend Nederland tevreden terugkijkt op zes jaar Regieraad Bouw. Boeve: “Waar we trots op zijn is de Leidraad Aanbesteden. Dat is misschien wel het belangrijkste resultaat van de afgelopen jaren. Dat is iets waar bedrijven en vooral ook opdrachtgevers iets mee kunnen. Het vernieuwingsplatform zal er aan moeten bijdragen dat die Leidraad in de praktijk wordt opgepakt. Voor zover de markt daar niet zelf toe in staat is.”
De huidige economische situatie maakt het er niet eenvoudiger op, erkent Boeve. “Onder druk van de crisis zijn we geneigd terug te vallen in oude patronen. Je ziet weer leurgedrag ontstaan bij onze opdrachtgevers, maar ook bij bouwbedrijven in de richting van hun onderaannemers. Dat is iets waarvan we allemaal hebben gezegd: dat moet je niet doen. Maar als het water tot aan de lippen is gestegen, is het wel verklaarbaar. Onze rol en die van het Vernieuwingsplatform is juist om partijen in de bouwketen te laten zien dat het desondanks loont om hiermee door te gaan. We zitten in een moeilijke periode, maar juist in tijden van crisis ontstaan de beste mogelijk heden voor vernieuwing.”

Bouwend Nederland is optimistisch over de kans van slagen. “Als het Vernieuwingsplatform kans ziet goed samen te werken met de dragende organisaties en de kennisinstellingen in de bouw, dan zal ook het laatste stukje regie worden afgemaakt.”


Dit artikel van Bouwend Nederland is gepubliceerd in Podium 2009 nummer 18, dat ook is in te zien op de website www.bouwendnederland.nl.



Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht
Aanpak tegen koperdiefstal zeer succesvol
Nieuwsbericht
Waarderingskengetallen MKBA Fiets: state-of-the-art
Nieuwsbericht
Extra financiering voor langetermijnvisie kabels en leidingen
Nieuwsbericht
GRIP Road Inspection en Straalbedrijf van Gompel samen op Infra Relatiedagen Hardenberg
Weblogposting








[Banners]