Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 06-11-2009


Nieuwe hoogspanningsmasten in Nederland




De nieuwe masten voor het Randstad 380 tracé, rank en minimalistisch vormgegeven, spreken in elk opzicht een andere vormentaal dan de oude vakwerkmasten. Met hun hedendaagse, terughoudende vorm en kleurstelling zijn ze veel minder storend en kunnen ze in het Nederlandse landschap landschap ingepast worden. Bovendien zorgen ze voor een duidelijk smallere magneetveldzone.


De vertrouwde vakwerkmasten gaan al decennia lang mee. Ze werden ontworpen op een levensduur van honderd jaar en staan bekend als oersterk, degelijk en transparant door de fijne geleding. Echter, ze hebben ook een aantal nadelen. Naast onderhoud is de breedte van de magneetveldzone een moeilijk punt. Door de grote breedte van de vakwerkstructuur hangen de geleiders ver uit elkaar. Hierdoor geldt een zonebreedte van ongeveer 300 meter langs de masten als beperkingen voor bebouwing en in de overvolle Randstad is dit een probleem.


Voor het nieuwe tracédeel, dat de 380kV-ring compleet maakt, heeft Zwarts & Jansma in samenwerking met Kema nieuwe masten ontworpen, de Wintrack, die een goede oplossing voor deze problematiek bieden. Twee ranke conussen dragen hun gebundelde circuits in een smalle zone naast elkaar. Doordat de geleiders bij elkaar gebracht zijn, reduceren de circuits elkaars magneetvelden aanzienlijk. Hierdoor blijft de breedte van de magneetveldzone beperkt tot 100 m. De magneetveldzone kan verder worden teruggebracht door geleiders hoger te hangen, de masten te verhogen of ze dichter achter elkaar te plaatsen. In bijzondere gevallen kan een compensatiegeleider toegevoegd worden.


De nieuwe masten hebben nog een ander, groot voordeel: het onderhoud. Deze blijft beperkt omdat de masten een eenvoudige, gladde structuur hebben en hierdoor minder kwetsbaar zijn. Daarbij is er, ondanks het naar verwachting geringe periodiek onderhoud, goed over de verschillende onderhoudsvormen en voorzieningen nagedacht. Bij de nieuwe masten wordt het Highstep systeem toepast. In tegenstelling tot de bekende traditionele klimijzers in de masten gebruikt men daarvoor een enkele rail die alleen beklimbaar is met specifiek materieel. Het is daardoor niet alleen mooier, maar voorkomt ook misbruik.

In samenwerking met Kema Nederland
Ontwerp: 2006 | 2012
Opdrachtgever: Tennet
Project: 0424




Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Meer informatie over het project Randstad380 vindt u in Infrasite Projecten



Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht








[Banners]