Nedap en de verkeerstoegang in een autoluw stadscentrum

Nedap helpt de gemeente Tiel bij het minimaliseren van het verkeer in het autoluwe stadscentrum. Hugo Janssen, coördinator centrale taken afdeling stadsbeheer, vertelt over het probleem, de oplossing en zijn werkplezier.

Hugo Janssen is een bevlogen man. Dat komt goed uit, want de lijst verantwoordelijkheden van de weg- en waterbouwkundig ingenieur is lang: havenbedrijf, riolen en bemaling, parken, de gemeentewerf, straatnaamgeving, wegmarkering, festiviteiten, gladheidsbestrijding en zo gaat het verder. Zijn teams doen vrijwel alles wat in een gemeente van ruim 50.000 inwoners centraal is te regelen.

infrasite_insert_image_1

De waarde van een stad
Op een tropische julidag in 2009 vertelt Janssen op het Plein in Tiel over een favoriet project: de metamorfose van de voormalige markt annex parkeerplaats in een autoluwe omgeving, waar de sfeer wordt bepaald door gastvrijheid en stedelijke allure. “Ooit was dit de stadsgracht waarover de vissers naar de visafslag voeren. In de tweede helft van de 20e eeuw was er veel kleinschalige bedrijvigheid en (detail)handel – met alle verkeersdrukte die daarbij hoort. Sinds de jaren tachtig was een deel van het winkelgebied autoluw, maar het toegangssysteem moest hoognodig worden vervangen.

In de nieuwe eeuw besloot de raad dat het Plein moest veranderen. De geparkeerde auto’s moesten weg, zodat de ruimte kon gaan werken als ontmoetingspunt met horecafunctie. Het politieke proces was uiterst complex en langdurig, onder meer omdat sommige winkels minder goed bereikbaar zouden worden.” Om zijn zonnebril heen voegt hij toe: “Het kostte soms veel moeite om belanghebbenden te laten inzien dat ze niet in een dorp wonen, maar in een stad. En dat dat ongelooflijk veel voordelen heeft!”

Weten wat je wilt
Het nieuwe Plein moest geschikt worden gemaakt voor horeca, markt en detailhandel maar ook routes bieden voor hulpdiensten, bevoorraders, bewoners en voetgangers. Dat stelde niet alleen hoge eisen aan ontwerp en inrichting, maar ook aan het reguleren van het autoverkeer. “We wilden geen maatwerk, maar een standaardproduct met zoveel mogelijk online bedieningsgemak. Het moest ons in staat stellen de toegang fijnmazig te differentiëren naar individueel te autoriseren tijdsslots en routes. De bus met verse vis komt binnen bij het restaurant en moet linea recta retour.

Glad
Op een seminar over innovatie in gladheidsbestrijding zag ik een presentatie over het routeren van strooiwagens in stadscentra. Het reguleren van de toegang met technologie van Nedap kwam maar zijdelings aan de orde, maar het kwartje was gevallen. Ik ontdekte dat Nedap een breed pakket aan Vehicle Managementoplossingen aanbood. Onze partner ST-D heeft ons vervolgens geholpen bij het selecteren en implementeren van de oplossing. Niet alleen voor het Plein, maar ook als opvolger van het bestaande systeem in het overige promenadegebied.

infrasite_insert_image_2

Gemak, efficiency en procesbeheersing
Nu staan er zeven toegangspunten rondom het gebied. Mijn assistent Esther Groenewoud bepaalt via de online interface wie het gebied wanneer en waar kan in- en uitrijden. Ze hoeft niet naar de locaties en het kost haar ongeveer 5 uur per week. Eventuele storingen komen naar keuze per sms of per e-mail binnen. Met de uitgebreide managementrapportages kunnen we het verkeersmanagement makkelijk en precies verder optimaliseren. Kortom: mijn mensen kunnen de dagelijkse processen zelfstandig aan dankzij het gebruiksgemak en de heldere onderhoudsafspraken. Het werk is voor iedereen leuker geworden: mijn team werkt zelfstandig en ik kan verder met de hoofdlijnen. Misschien wel met de reductie in het gebruik van strooizout.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nedap N.V. Automatic Vehicle Identification

Nedap en de verkeerstoegang in een autoluw stadscentrum | Infrasite

Nedap en de verkeerstoegang in een autoluw stadscentrum

Nedap helpt de gemeente Tiel bij het minimaliseren van het verkeer in het autoluwe stadscentrum. Hugo Janssen, coördinator centrale taken afdeling stadsbeheer, vertelt over het probleem, de oplossing en zijn werkplezier.

Hugo Janssen is een bevlogen man. Dat komt goed uit, want de lijst verantwoordelijkheden van de weg- en waterbouwkundig ingenieur is lang: havenbedrijf, riolen en bemaling, parken, de gemeentewerf, straatnaamgeving, wegmarkering, festiviteiten, gladheidsbestrijding en zo gaat het verder. Zijn teams doen vrijwel alles wat in een gemeente van ruim 50.000 inwoners centraal is te regelen.

infrasite_insert_image_1

De waarde van een stad
Op een tropische julidag in 2009 vertelt Janssen op het Plein in Tiel over een favoriet project: de metamorfose van de voormalige markt annex parkeerplaats in een autoluwe omgeving, waar de sfeer wordt bepaald door gastvrijheid en stedelijke allure. “Ooit was dit de stadsgracht waarover de vissers naar de visafslag voeren. In de tweede helft van de 20e eeuw was er veel kleinschalige bedrijvigheid en (detail)handel – met alle verkeersdrukte die daarbij hoort. Sinds de jaren tachtig was een deel van het winkelgebied autoluw, maar het toegangssysteem moest hoognodig worden vervangen.

In de nieuwe eeuw besloot de raad dat het Plein moest veranderen. De geparkeerde auto’s moesten weg, zodat de ruimte kon gaan werken als ontmoetingspunt met horecafunctie. Het politieke proces was uiterst complex en langdurig, onder meer omdat sommige winkels minder goed bereikbaar zouden worden.” Om zijn zonnebril heen voegt hij toe: “Het kostte soms veel moeite om belanghebbenden te laten inzien dat ze niet in een dorp wonen, maar in een stad. En dat dat ongelooflijk veel voordelen heeft!”

Weten wat je wilt
Het nieuwe Plein moest geschikt worden gemaakt voor horeca, markt en detailhandel maar ook routes bieden voor hulpdiensten, bevoorraders, bewoners en voetgangers. Dat stelde niet alleen hoge eisen aan ontwerp en inrichting, maar ook aan het reguleren van het autoverkeer. “We wilden geen maatwerk, maar een standaardproduct met zoveel mogelijk online bedieningsgemak. Het moest ons in staat stellen de toegang fijnmazig te differentiëren naar individueel te autoriseren tijdsslots en routes. De bus met verse vis komt binnen bij het restaurant en moet linea recta retour.

Glad
Op een seminar over innovatie in gladheidsbestrijding zag ik een presentatie over het routeren van strooiwagens in stadscentra. Het reguleren van de toegang met technologie van Nedap kwam maar zijdelings aan de orde, maar het kwartje was gevallen. Ik ontdekte dat Nedap een breed pakket aan Vehicle Managementoplossingen aanbood. Onze partner ST-D heeft ons vervolgens geholpen bij het selecteren en implementeren van de oplossing. Niet alleen voor het Plein, maar ook als opvolger van het bestaande systeem in het overige promenadegebied.

infrasite_insert_image_2

Gemak, efficiency en procesbeheersing
Nu staan er zeven toegangspunten rondom het gebied. Mijn assistent Esther Groenewoud bepaalt via de online interface wie het gebied wanneer en waar kan in- en uitrijden. Ze hoeft niet naar de locaties en het kost haar ongeveer 5 uur per week. Eventuele storingen komen naar keuze per sms of per e-mail binnen. Met de uitgebreide managementrapportages kunnen we het verkeersmanagement makkelijk en precies verder optimaliseren. Kortom: mijn mensen kunnen de dagelijkse processen zelfstandig aan dankzij het gebruiksgemak en de heldere onderhoudsafspraken. Het werk is voor iedereen leuker geworden: mijn team werkt zelfstandig en ik kan verder met de hoofdlijnen. Misschien wel met de reductie in het gebruik van strooizout.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nedap N.V. Automatic Vehicle Identification