Artikel | Datum: 17-07-2009


Nedap en de verkeerstoegang in een autoluw stadscentrum




Nedap helpt de gemeente Tiel bij het minimaliseren van het verkeer in het autoluwe stadscentrum. Hugo Janssen, coördinator centrale taken afdeling stadsbeheer, vertelt over het probleem, de oplossing en zijn werkplezier.

Hugo Janssen is een bevlogen man. Dat komt goed uit, want de lijst verantwoordelijkheden van de weg- en waterbouwkundig ingenieur is lang: havenbedrijf, riolen en bemaling, parken, de gemeentewerf, straatnaamgeving, wegmarkering, festiviteiten, gladheidsbestrijding en zo gaat het verder. Zijn teams doen vrijwel alles wat in een gemeente van ruim 50.000 inwoners centraal is te regelen.



De waarde van een stad
Op een tropische julidag in 2009 vertelt Janssen op het Plein in Tiel over een favoriet project: de metamorfose van de voormalige markt annex parkeerplaats in een autoluwe omgeving, waar de sfeer wordt bepaald door gastvrijheid en stedelijke allure. "Ooit was dit de stadsgracht waarover de vissers naar de visafslag voeren. In de tweede helft van de 20e eeuw was er veel kleinschalige bedrijvigheid en (detail)handel - met alle verkeersdrukte die daarbij hoort. Sinds de jaren tachtig was een deel van het winkelgebied autoluw, maar het toegangssysteem moest hoognodig worden vervangen.

In de nieuwe eeuw besloot de raad dat het Plein moest veranderen. De geparkeerde auto's moesten weg, zodat de ruimte kon gaan werken als ontmoetingspunt met horecafunctie. Het politieke proces was uiterst complex en langdurig, onder meer omdat sommige winkels minder goed bereikbaar zouden worden." Om zijn zonnebril heen voegt hij toe: "Het kostte soms veel moeite om belanghebbenden te laten inzien dat ze niet in een dorp wonen, maar in een stad. En dat dat ongelooflijk veel voordelen heeft!"

Weten wat je wilt
Het nieuwe Plein moest geschikt worden gemaakt voor horeca, markt en detailhandel maar ook routes bieden voor hulpdiensten, bevoorraders, bewoners en voetgangers. Dat stelde niet alleen hoge eisen aan ontwerp en inrichting, maar ook aan het reguleren van het autoverkeer. "We wilden geen maatwerk, maar een standaardproduct met zoveel mogelijk online bedieningsgemak. Het moest ons in staat stellen de toegang fijnmazig te differentiëren naar individueel te autoriseren tijdsslots en routes. De bus met verse vis komt binnen bij het restaurant en moet linea recta retour.

Glad
Op een seminar over innovatie in gladheidsbestrijding zag ik een presentatie over het routeren van strooiwagens in stadscentra. Het reguleren van de toegang met technologie van Nedap kwam maar zijdelings aan de orde, maar het kwartje was gevallen. Ik ontdekte dat Nedap een breed pakket aan Vehicle Managementoplossingen aanbood. Onze partner ST-D heeft ons vervolgens geholpen bij het selecteren en implementeren van de oplossing. Niet alleen voor het Plein, maar ook als opvolger van het bestaande systeem in het overige promenadegebied.



Gemak, efficiency en procesbeheersing
Nu staan er zeven toegangspunten rondom het gebied. Mijn assistent Esther Groenewoud bepaalt via de online interface wie het gebied wanneer en waar kan in- en uitrijden. Ze hoeft niet naar de locaties en het kost haar ongeveer 5 uur per week. Eventuele storingen komen naar keuze per sms of per e-mail binnen. Met de uitgebreide managementrapportages kunnen we het verkeersmanagement makkelijk en precies verder optimaliseren. Kortom: mijn mensen kunnen de dagelijkse processen zelfstandig aan dankzij het gebruiksgemak en de heldere onderhoudsafspraken. Het werk is voor iedereen leuker geworden: mijn team werkt zelfstandig en ik kan verder met de hoofdlijnen. Misschien wel met de reductie in het gebruik van strooizout."



Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]