Artikel | Datum: 17-07-2009


Nedap en de verkeerstoegang in een autoluw stadscentrum




Nedap helpt de gemeente Tiel bij het minimaliseren van het verkeer in het autoluwe stadscentrum. Hugo Janssen, coördinator centrale taken afdeling stadsbeheer, vertelt over het probleem, de oplossing en zijn werkplezier.

Hugo Janssen is een bevlogen man. Dat komt goed uit, want de lijst verantwoordelijkheden van de weg- en waterbouwkundig ingenieur is lang: havenbedrijf, riolen en bemaling, parken, de gemeentewerf, straatnaamgeving, wegmarkering, festiviteiten, gladheidsbestrijding en zo gaat het verder. Zijn teams doen vrijwel alles wat in een gemeente van ruim 50.000 inwoners centraal is te regelen.



De waarde van een stad
Op een tropische julidag in 2009 vertelt Janssen op het Plein in Tiel over een favoriet project: de metamorfose van de voormalige markt annex parkeerplaats in een autoluwe omgeving, waar de sfeer wordt bepaald door gastvrijheid en stedelijke allure. "Ooit was dit de stadsgracht waarover de vissers naar de visafslag voeren. In de tweede helft van de 20e eeuw was er veel kleinschalige bedrijvigheid en (detail)handel - met alle verkeersdrukte die daarbij hoort. Sinds de jaren tachtig was een deel van het winkelgebied autoluw, maar het toegangssysteem moest hoognodig worden vervangen.

In de nieuwe eeuw besloot de raad dat het Plein moest veranderen. De geparkeerde auto's moesten weg, zodat de ruimte kon gaan werken als ontmoetingspunt met horecafunctie. Het politieke proces was uiterst complex en langdurig, onder meer omdat sommige winkels minder goed bereikbaar zouden worden." Om zijn zonnebril heen voegt hij toe: "Het kostte soms veel moeite om belanghebbenden te laten inzien dat ze niet in een dorp wonen, maar in een stad. En dat dat ongelooflijk veel voordelen heeft!"

Weten wat je wilt
Het nieuwe Plein moest geschikt worden gemaakt voor horeca, markt en detailhandel maar ook routes bieden voor hulpdiensten, bevoorraders, bewoners en voetgangers. Dat stelde niet alleen hoge eisen aan ontwerp en inrichting, maar ook aan het reguleren van het autoverkeer. "We wilden geen maatwerk, maar een standaardproduct met zoveel mogelijk online bedieningsgemak. Het moest ons in staat stellen de toegang fijnmazig te differentiëren naar individueel te autoriseren tijdsslots en routes. De bus met verse vis komt binnen bij het restaurant en moet linea recta retour.

Glad
Op een seminar over innovatie in gladheidsbestrijding zag ik een presentatie over het routeren van strooiwagens in stadscentra. Het reguleren van de toegang met technologie van Nedap kwam maar zijdelings aan de orde, maar het kwartje was gevallen. Ik ontdekte dat Nedap een breed pakket aan Vehicle Managementoplossingen aanbood. Onze partner ST-D heeft ons vervolgens geholpen bij het selecteren en implementeren van de oplossing. Niet alleen voor het Plein, maar ook als opvolger van het bestaande systeem in het overige promenadegebied.



Gemak, efficiency en procesbeheersing
Nu staan er zeven toegangspunten rondom het gebied. Mijn assistent Esther Groenewoud bepaalt via de online interface wie het gebied wanneer en waar kan in- en uitrijden. Ze hoeft niet naar de locaties en het kost haar ongeveer 5 uur per week. Eventuele storingen komen naar keuze per sms of per e-mail binnen. Met de uitgebreide managementrapportages kunnen we het verkeersmanagement makkelijk en precies verder optimaliseren. Kortom: mijn mensen kunnen de dagelijkse processen zelfstandig aan dankzij het gebruiksgemak en de heldere onderhoudsafspraken. Het werk is voor iedereen leuker geworden: mijn team werkt zelfstandig en ik kan verder met de hoofdlijnen. Misschien wel met de reductie in het gebruik van strooizout."



Deel dit artikel:                   





Een weg in een middag!
Weblogposting
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Optimistische bouwsector ziet omzet verder stijgen
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht
Delftse onderzoeker verbetert modellering effecten kilometerheffing
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht








[Banners]