Artikel | Datum: 05-06-2009


Alstom onthult prototype Prima II




Alstom heeft op woensdag 3 juni het prototype van de Prima II locomotief onthuld. De locomotief zal deze maand van de fabriek in Belfort (Frankrijk) naar Wildenrath in Duitsland worden gebracht voor een serie testritten. De locomotief komt daarna in de zogeheten certificatieperiode en toelating is gepland in 2011, precies op tijd om in te haken op het voorspelde herstel in vracht- en personenvervoer. De nieuwe Prima II locomotief kan perfect werken op de verschillende nationale spoorwegnetwerken en biedt operators de mogelijkheid om de configuratie aan te passen tijdens de levensduur. Vanaf het eerste concept is het van de Prima II erop gericht om gemakkelijk in onderhoud en gebruik te zijn voor zowel publieke als private operators.

De Prima II is op eigen initiatief en voor eigen rekening door Alstom ontwikkeld en combineert een eenvoudige constructie met standaardisatie van de belangrijkste onderdelen en uitrusting. De Prima II heeft een grote modulariteit waardoor aan de toenemende specifieke klanteneisen kan worden voldaan. De locomotief is uitgerust met de laatste ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vermogen (IGBT omzetter), de loc kan rijden onder vier verschillende voltages (25 kV, 15 kV, 1.500 V en 3.000 V) en kan op die manier gemakkelijk grenzen overschrijden in Europa. Onder deze voltages, en afhankelijk van de door de klant gekozen configuratie (vracht- of personenvervoer), heeft de locomotief een vermogen van 6,4 MW en kan een snelheid bereiken tussen de 140 en 200 km/uur. De buffers op het chassis absorberen de energie bij een botsing en garanderen zo de veiligheid van personeel aan boord en materieel.

Naast het geïntegreerde TrainTracer diagnostische boordsysteem levert Alstom verschillende uitvoeringsgerelateerde diensten, variërend van reserve-onderdelen tot het complete onderhoud van de vloot. Speciale aandacht heeft Alstom geschonken aan het ontwerp van de cabine om het comfort voor de machinist te vergroten met inbegrip van geluidsisolatie en airconditioning. De rij-ergonomie is zodanig geoptimaliseerd dat ook aan de toekomstige UIC612 standaard wordt voldaan. Deze nieuwe standaard is erop gericht om het machinistendashboard te standaardiseren voor een betere interoperabiliteit.

Dankzij zijn nieuwe ontwerp is de Prima II onmiddellijk herkenbaar als een trein uit de Alstom Transport stal. Net als alle andere prototypen van Alstom - in het bijzonder de AGV – is de kleur metalliek grijs en donker blauw. De locomotief is ontwikkeld en geassembleerd in de Alstom fabriek in Belfort. Nog voordat het prototype gereed was, heeft de Marokkaanse nationale Spoorwegmaatschappij in november 2007 al 20 Prima II locomotieven besteld. Die zullen worden gebruikt voor zowel vracht- als passagiersvervoer. De aflevering staat gepland voor het derde kwartaal van dit jaar.

Over Alstom Transport
Alstom Transport is een historisch speler op de locomotievenmarkt en beschikt over een grote expertise en industriële kracht om operators producten te leveren die perfect op hun behoeften zijn toegesneden. In de laatste tien jaar heeft Alstom meer dan 2.000 locomotieven gebouwd in Belfort (Frankrijk).



Deel dit artikel:                   





Maatregelen tegen droogte blijven van kracht
Nieuwsbericht
Neerslag lost watertekort niet op; peil IJsselmeer voorlopig hoger
Nieuwsbericht
Definitief groen licht voor start bouw Zuidasdok
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw met een tiende gestegen
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Watertekort blijft, extra actie tegen verzilting
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
TenneT intensiveert investeringen voor energietransitie
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
Tien jaar zand voor kustonderhoud en bouw
Nieuwsbericht








[Banners]