Artikel | Datum: 03-06-2009


Hightech buizenscherm absorbeert en reduceert het geluid van de A2




Indrukwekkende geluidswal langs Randweg Eindhoven bij De Hogt

Eind dit jaar wordt de reconstructie van de A2 rond Eindhoven grotendeels voltooid. De afrondende werkzaamheden zijn gestart. Daarbij hoort o.a. ook de plaatsing van een bijzondere geluidswal. Over een lengte van 2 km wordt aan beide zijden van de A2 bij De Hogt een buizenwand geplaatst, die de vergelijking met een buizenbos gemakkelijk kan doorstaan. De eerste driehonderd meter van dit indrukwekkende scherm, dat geproduceerd wordt door Van Campen uit Lelystad, is al geplaatst. Voor het einde van het jaar dient de volledige 4 km klaar te zijn.

Joop van Campen, directeur van Campen Aluminium: “Dit wordt het grootste hightech scherm van Europa. Het bijzondere aan de constructie is, dat deze wal het verkeerslawaai van de snelweg absorbeert, maar ook isoleert. Proeven bij TNO wezen uit, dat door de geperforeerde buizen 28 DB(A) aan geluid wordt gereduceerd en 20 DB(A) conform de EN 1793 1-2 geabsorbeerd. Het aluminium scherm is tevens lichter in gewicht en wordt geheel geprefabriceerd aangeleverd waardoor het gemakkelijker te plaatsen is dan betonnen of stenen geluidswal. Ook esthetisch is dit scherm bijna oogstrelend en een absolute blikvanger” Een zeer belangrijk item is eveneens de duurzaamheid en waardevastheid van het scherm, indien het scherm na 50 jaar gesloopt zou worden, brengt het te recyclen aluminium enkele miljoenen Euro’s op waardoor een hoog kostenreducerend effect optreedt.

Fijnstof
Behoudens de geluidstechnische kwaliteiten van dit geluidsscherm is de ontwikkeling van het scherm voortgezet en wordt momenteel de rapportage afgerond met betrekking tot de fijnstofafzuiging. Met deze nieuwste noviteit wordt essentieel bijgedragen aan een oplossing van een ernstig milieuprobleem wat de gezondheid bedreigt.

Positieve reacties
Alex Timmerman, projectleider namens Van Campen toont zich zeer verheugd met de positieve reacties die het bedrijf uit Lelystad mag ontvangen: “Opdrachtgever Rijkswaterstaat Directie Noord Brabant, de bouwdienst van Rijkswaterstaat die de engineering verzorgde en VHP Stedenbouwkundige + architecten + landschapsarchitecten B.V. uit Rotterdam, die verantwoordelijk zijn voor de esthetische vormgeving, zijn allen zeer enthousiast. Ook via onze website (www.campen.nl) komen veel positieve reacties binnen. Vooraf werd wel een proefopstelling gemaakt, maar dan gaan het slechts om enkele meters. Wanneer je het scherm ziet in zijn volle omvang en op locatie, dan is het toch anders. Waar een geluidswal vaak een aanslag doet op de uitstraling van de omgeving, biedt dit scherm een duidelijke meerwaarde. Het is bijna kunst”, lacht Timmerman, die graag een compliment maakt aan hoofdaannemer Heijmans Techniek en Mobiliteit, die vanaf de 1e engineering in 2005 tot de huidige realisatie verantwoordelijk is voor de voortgang en plaatsing van het scherm, een goed voorbeeld hoe opdrachtgever en fabrikant synergieaspecten toepassen in wederzijds belang en in belang van de Rijkswaterstaat Directie Noord Brabant.

Het scherm
Het geluidscherm bestaat uit een selectie van verticaal geplaatste geperforeerde extrusieprofielen met een dikte 3 mm die in 3 tinten anodisatie zijn gekleurd. Deze buizen worden gebundeld door een aluminium bodembak, de buizen worden onderling verbonden door een ingenieus koppelprofiel waardoor een gesloten “wall” ontstaat. De geperforeerde buizen zijn gevuld met isolatiemateriaal en variëren in hoogte tussen de 3,10 meter en 6,60 meter. Het totale geluidsscherm is 20.000 m2 groot, met een gewicht van 1 miljoen ton aan aluminium. Alle buizen zijn in de fabriek bij Van Campen over de volle lengte rondom geperforeerd. Deze perforaties bevinden zich telkens op 10 mm van elkaar. In samenwerking met de firma Weber uit het Noord Hollandse Zwaag werd zelfs een volautomatische ponsmachine ontwikkeld voor het aanbrengen van de in totaal 2 miljard ponsgaten.

Logistiek
“Belangrijk in deze fase is de logistieke afhandeling”, aldus Alex Timmerman, “Elk scherm bestaat uit wel 1620 onderdelen, bijvoorbeeld de steenwol die in de buizen zorgt voor de absorptie van het geluid. Die onderdelen moeten allemaal op het juiste moment voorhanden zijn om het assembleren in onze productiehal niet te stagneren. Een stagnatie in de assemblage zou al snel tot vertraging kunnen leiden in de aanlevering en de plaatsing en dat kunnen we niet hebben. Tot nu toe is de productie op schema”.

Timmerman erkent dat deze fase best spannend is: “We waren met z’n allen toch zeer nieuwsgierig of onze berekeningen van de reductie en de absorptie in de praktijk echt klopten. Het is dan mooi te zien, dat deze nog positiever uitvallen dan we aanvankelijk hadden verwacht. Terwijl TNO die cijfers al bijna voor onmogelijk hield. Maar de kwaliteit van het product, het innovatieve karakter en de logistieke aanpak, laten heel duidelijk zien waartoe Van Campen Aluminium in staat is”.


Deel dit artikel:                   





Eerste recyclebaar en biologisch geluidsscherm staat in Beverwijk
Nieuwsbericht
Regio kiest voor toekomstbestendige aanpak N279 Veghel - Asten
Nieuwsbericht
Heijmans rondt verkoop Duitse dochter Oevermann af
Nieuwsbericht
Herstel stuw Grave ligt op schema
Nieuwsbericht
Slimme oplossingen nodig voor leefbaar en bereikbaar Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat treft extra veiligheidsmaatregelen op N36
Nieuwsbericht
Poortjes Utrecht CS dicht, eerst nog voor 3 dagen
Nieuwsbericht
Manifest: Maak van verkeersveiligheid nationale prioriteit
Nieuwsbericht
Twee nieuwe commissarissen bij Arcadis Nederland
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verzamelt data in en rond windparken Borssele
Nieuwsbericht
Kabinet versimpelt efficiënt gebruik ruimte
Nieuwsbericht
Reactie ProRail op boete I&M: Verbeteraanpak HSL
Nieuwsbericht
Reactie NS op handhavingsbesluit I&M
Nieuwsbericht
NS en ProRail deden het in 2016 beter dan in voorgaande jaren
Nieuwsbericht
ILT weert goederenvervoer HSL Logistik van het spoor
Nieuwsbericht
Ondanks optimisme ook zorg om vitaliteit binnensteden
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid februari 2017
Nieuwsbericht
Veel hout bij groen bouwen N18
Nieuwsbericht
A13 blijft drukste rijksweg
Nieuwsbericht
Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek
Weblogposting
A9 niet langer door Badhoevedorp: minister opent nieuwe weg
Nieuwsbericht
Meer zand voor Heemskerk: start kustonderhoud
Nieuwsbericht
Publiekscentrum SHIP zeesluis IJmuiden open voor publiek
Nieuwsbericht








[Banners]