Artikel | Datum: 03-06-2009


Hightech buizenscherm absorbeert en reduceert het geluid van de A2




Indrukwekkende geluidswal langs Randweg Eindhoven bij De Hogt

Eind dit jaar wordt de reconstructie van de A2 rond Eindhoven grotendeels voltooid. De afrondende werkzaamheden zijn gestart. Daarbij hoort o.a. ook de plaatsing van een bijzondere geluidswal. Over een lengte van 2 km wordt aan beide zijden van de A2 bij De Hogt een buizenwand geplaatst, die de vergelijking met een buizenbos gemakkelijk kan doorstaan. De eerste driehonderd meter van dit indrukwekkende scherm, dat geproduceerd wordt door Van Campen uit Lelystad, is al geplaatst. Voor het einde van het jaar dient de volledige 4 km klaar te zijn.

<
> Joop van Campen, directeur van Campen Aluminium: “Dit wordt het grootste hightech scherm van Europa. Het bijzondere aan de constructie is, dat deze wal het verkeerslawaai van de snelweg absorbeert, maar ook isoleert. Proeven bij TNO wezen uit, dat door de geperforeerde buizen 28 DB(A) aan geluid wordt gereduceerd en 20 DB(A) conform de EN 1793 1-2 geabsorbeerd. Het aluminium scherm is tevens lichter in gewicht en wordt geheel geprefabriceerd aangeleverd waardoor het gemakkelijker te plaatsen is dan betonnen of stenen geluidswal. Ook esthetisch is dit scherm bijna oogstrelend en een absolute blikvanger” Een zeer belangrijk item is eveneens de duurzaamheid en waardevastheid van het scherm, indien het scherm na 50 jaar gesloopt zou worden, brengt het te recyclen aluminium enkele miljoenen Euro’s op waardoor een hoog kostenreducerend effect optreedt.

Fijnstof<>
Behoudens de geluidstechnische kwaliteiten van dit geluidsscherm is de ontwikkeling van het scherm voortgezet en wordt momenteel de rapportage afgerond met betrekking tot de fijnstofafzuiging. Met deze nieuwste noviteit wordt essentieel bijgedragen aan een oplossing van een ernstig milieuprobleem wat de gezondheid bedreigt.

Positieve reacties
<
> Alex Timmerman, projectleider namens Van Campen toont zich zeer verheugd met de positieve reacties die het bedrijf uit Lelystad mag ontvangen: “Opdrachtgever Rijkswaterstaat Directie Noord Brabant, de bouwdienst van Rijkswaterstaat die de engineering verzorgde en VHP Stedenbouwkundige + architecten + landschapsarchitecten B.V. uit Rotterdam, die verantwoordelijk zijn voor de esthetische vormgeving, zijn allen zeer enthousiast. Ook via onze website (www.campen.nl) komen veel positieve reacties binnen. Vooraf werd wel een proefopstelling gemaakt, maar dan gaan het slechts om enkele meters. Wanneer je het scherm ziet in zijn volle omvang en op locatie, dan is het toch anders. Waar een geluidswal vaak een aanslag doet op de uitstraling van de omgeving, biedt dit scherm een duidelijke meerwaarde. Het is bijna kunst”, lacht Timmerman, die graag een compliment maakt aan hoofdaannemer Heijmans Techniek en Mobiliteit, die vanaf de 1e engineering in 2005 tot de huidige realisatie verantwoordelijk is voor de voortgang en plaatsing van het scherm, een goed voorbeeld hoe opdrachtgever en fabrikant synergieaspecten toepassen in wederzijds belang en in belang van de Rijkswaterstaat Directie Noord Brabant.

Het scherm<>
Het geluidscherm bestaat uit een selectie van verticaal geplaatste geperforeerde extrusieprofielen met een dikte 3 mm die in 3 tinten anodisatie zijn gekleurd. Deze buizen worden gebundeld door een aluminium bodembak, de buizen worden onderling verbonden door een ingenieus koppelprofiel waardoor een gesloten “wall” ontstaat. De geperforeerde buizen zijn gevuld met isolatiemateriaal en variëren in hoogte tussen de 3,10 meter en 6,60 meter. Het totale geluidsscherm is 20.000 m2 groot, met een gewicht van 1 miljoen ton aan aluminium. Alle buizen zijn in de fabriek bij Van Campen over de volle lengte rondom geperforeerd. Deze perforaties bevinden zich telkens op 10 mm van elkaar. In samenwerking met de firma Weber uit het Noord Hollandse Zwaag werd zelfs een volautomatische ponsmachine ontwikkeld voor het aanbrengen van de in totaal 2 miljard ponsgaten.

<
> Logistiek<>
“Belangrijk in deze fase is de logistieke afhandeling”, aldus Alex Timmerman, “Elk scherm bestaat uit wel 1620 onderdelen, bijvoorbeeld de steenwol die in de buizen zorgt voor de absorptie van het geluid. Die onderdelen moeten allemaal op het juiste moment voorhanden zijn om het assembleren in onze productiehal niet te stagneren. Een stagnatie in de assemblage zou al snel tot vertraging kunnen leiden in de aanlevering en de plaatsing en dat kunnen we niet hebben. Tot nu toe is de productie op schema”.

<
> Timmerman erkent dat deze fase best spannend is: “We waren met z’n allen toch zeer nieuwsgierig of onze berekeningen van de reductie en de absorptie in de praktijk echt klopten. Het is dan mooi te zien, dat deze nog positiever uitvallen dan we aanvankelijk hadden verwacht. Terwijl TNO die cijfers al bijna voor onmogelijk hield. Maar de kwaliteit van het product, het innovatieve karakter en de logistieke aanpak, laten heel duidelijk zien waartoe Van Campen Aluminium in staat is”.


Deel dit artikel:                   





'OV-bedrijven moeten inzetten op betere communicatie'
Nieuwsbericht
2020: een planning op seconden
Nieuwsbericht
Openstelling Kapperallee en afsluiting Eefdesebrug later dan gepland
Nieuwsbericht
Grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht geopend
Nieuwsbericht
Modernisering stations tussen Alphen aan de Rijn en Gouda
Nieuwsbericht
Verwachting ElaadNL: driekwart van de bussen elektrisch in 2025
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Spoor inspecteren met beeldherkenning is kansrijk
Nieuwsbericht
A9 Badhoevedorp-Holendrecht voorlopig gegund aan VEENIX
Nieuwsbericht
Provincie en Overijsselse gemeenten willen geen vrachtwagenheffing op de N50 en A35
Nieuwsbericht
Opgelet! Ruim 3 weken aan het werk rond station Naarden-Bussum
Nieuwsbericht
Milieuwinst bereiken door de toepassing DuboCalc
Weblogposting
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Combinatie van werkzaamheden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Aan de slag met bronmaatregelen tegen stikstof, Brabant niet op slot
Nieuwsbericht
Transportbedrijven gezocht voor proef met 'bandenspanningsmeetdrempel' snelweg A16
Nieuwsbericht
Wissels verwisseld in Zwolle
Nieuwsbericht
Uitspraak Raad van State project A27/A12 Ring Utrecht
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
EIB: Sterke toename werkvoorraad utiliteitsbouw in mei
Nieuwsbericht
800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]