Artikel | Datum: 03-06-2009


Hightech buizenscherm absorbeert en reduceert het geluid van de A2




Indrukwekkende geluidswal langs Randweg Eindhoven bij De Hogt

Eind dit jaar wordt de reconstructie van de A2 rond Eindhoven grotendeels voltooid. De afrondende werkzaamheden zijn gestart. Daarbij hoort o.a. ook de plaatsing van een bijzondere geluidswal. Over een lengte van 2 km wordt aan beide zijden van de A2 bij De Hogt een buizenwand geplaatst, die de vergelijking met een buizenbos gemakkelijk kan doorstaan. De eerste driehonderd meter van dit indrukwekkende scherm, dat geproduceerd wordt door Van Campen uit Lelystad, is al geplaatst. Voor het einde van het jaar dient de volledige 4 km klaar te zijn.

Joop van Campen, directeur van Campen Aluminium: “Dit wordt het grootste hightech scherm van Europa. Het bijzondere aan de constructie is, dat deze wal het verkeerslawaai van de snelweg absorbeert, maar ook isoleert. Proeven bij TNO wezen uit, dat door de geperforeerde buizen 28 DB(A) aan geluid wordt gereduceerd en 20 DB(A) conform de EN 1793 1-2 geabsorbeerd. Het aluminium scherm is tevens lichter in gewicht en wordt geheel geprefabriceerd aangeleverd waardoor het gemakkelijker te plaatsen is dan betonnen of stenen geluidswal. Ook esthetisch is dit scherm bijna oogstrelend en een absolute blikvanger” Een zeer belangrijk item is eveneens de duurzaamheid en waardevastheid van het scherm, indien het scherm na 50 jaar gesloopt zou worden, brengt het te recyclen aluminium enkele miljoenen Euro’s op waardoor een hoog kostenreducerend effect optreedt.

Fijnstof
Behoudens de geluidstechnische kwaliteiten van dit geluidsscherm is de ontwikkeling van het scherm voortgezet en wordt momenteel de rapportage afgerond met betrekking tot de fijnstofafzuiging. Met deze nieuwste noviteit wordt essentieel bijgedragen aan een oplossing van een ernstig milieuprobleem wat de gezondheid bedreigt.

Positieve reacties
Alex Timmerman, projectleider namens Van Campen toont zich zeer verheugd met de positieve reacties die het bedrijf uit Lelystad mag ontvangen: “Opdrachtgever Rijkswaterstaat Directie Noord Brabant, de bouwdienst van Rijkswaterstaat die de engineering verzorgde en VHP Stedenbouwkundige + architecten + landschapsarchitecten B.V. uit Rotterdam, die verantwoordelijk zijn voor de esthetische vormgeving, zijn allen zeer enthousiast. Ook via onze website (www.campen.nl) komen veel positieve reacties binnen. Vooraf werd wel een proefopstelling gemaakt, maar dan gaan het slechts om enkele meters. Wanneer je het scherm ziet in zijn volle omvang en op locatie, dan is het toch anders. Waar een geluidswal vaak een aanslag doet op de uitstraling van de omgeving, biedt dit scherm een duidelijke meerwaarde. Het is bijna kunst”, lacht Timmerman, die graag een compliment maakt aan hoofdaannemer Heijmans Techniek en Mobiliteit, die vanaf de 1e engineering in 2005 tot de huidige realisatie verantwoordelijk is voor de voortgang en plaatsing van het scherm, een goed voorbeeld hoe opdrachtgever en fabrikant synergieaspecten toepassen in wederzijds belang en in belang van de Rijkswaterstaat Directie Noord Brabant.

Het scherm
Het geluidscherm bestaat uit een selectie van verticaal geplaatste geperforeerde extrusieprofielen met een dikte 3 mm die in 3 tinten anodisatie zijn gekleurd. Deze buizen worden gebundeld door een aluminium bodembak, de buizen worden onderling verbonden door een ingenieus koppelprofiel waardoor een gesloten “wall” ontstaat. De geperforeerde buizen zijn gevuld met isolatiemateriaal en variëren in hoogte tussen de 3,10 meter en 6,60 meter. Het totale geluidsscherm is 20.000 m2 groot, met een gewicht van 1 miljoen ton aan aluminium. Alle buizen zijn in de fabriek bij Van Campen over de volle lengte rondom geperforeerd. Deze perforaties bevinden zich telkens op 10 mm van elkaar. In samenwerking met de firma Weber uit het Noord Hollandse Zwaag werd zelfs een volautomatische ponsmachine ontwikkeld voor het aanbrengen van de in totaal 2 miljard ponsgaten.

Logistiek
“Belangrijk in deze fase is de logistieke afhandeling”, aldus Alex Timmerman, “Elk scherm bestaat uit wel 1620 onderdelen, bijvoorbeeld de steenwol die in de buizen zorgt voor de absorptie van het geluid. Die onderdelen moeten allemaal op het juiste moment voorhanden zijn om het assembleren in onze productiehal niet te stagneren. Een stagnatie in de assemblage zou al snel tot vertraging kunnen leiden in de aanlevering en de plaatsing en dat kunnen we niet hebben. Tot nu toe is de productie op schema”.

Timmerman erkent dat deze fase best spannend is: “We waren met z’n allen toch zeer nieuwsgierig of onze berekeningen van de reductie en de absorptie in de praktijk echt klopten. Het is dan mooi te zien, dat deze nog positiever uitvallen dan we aanvankelijk hadden verwacht. Terwijl TNO die cijfers al bijna voor onmogelijk hield. Maar de kwaliteit van het product, het innovatieve karakter en de logistieke aanpak, laten heel duidelijk zien waartoe Van Campen Aluminium in staat is”.


Deel dit artikel:                   





TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht
Gunstige vooruitzichten Nederlandse bouw in Europees perspectief
Nieuwsbericht
Opdracht bruggen en sluizen ZH voor Arcadis, Croonwolter&dros en Hollandia
Nieuwsbericht
Nederlands-Franse samenwerking Green & Smart Mobility van start
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen RWS 2016: relatief veel kleinere werkzaamheden
Nieuwsbericht
INTERMAT 2018 presenteert oplossingen voor toekomstige uitdagingen
Weblogposting
Royal HaskoningDHV versterkt leiderschap maritieme activiteiten
Nieuwsbericht








[Banners]