Artikel | Datum: 07-05-2009


N347 Goor-Rijssen veiliger door milieuvriendelijke bermen




versnelde verbetering van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid op provinciale wegen

De provincie Overijssel gaat de provinciale weg N347, gedeelte Goor-Rijssen, veiliger maken door de aanleg van milieuvriendelijke bermen. Concreet wil de provincie de weg visueel smaller maken door beplanting aan te leggen. Dit ter ondersteuning van de verlaging van de maximum snelheid van 100 naar 80 km per uur. Een deel van de beplanting bestaat uit snelgroeiend hakhout en dient als biomassa voor het opwekken van bio-energie. Ook brengt de provincie beplanting aan die fijnstof, CO2-uitstoot en andere luchtvervuiling opvangt.

“Overijssel doet meer voor verkeer”
De plannen met de bermen maken onderdeel uit van ‘Overijssel doet meer voor verkeer’. Onder dit motto werkt de provincie aan een versnelde verbetering van de verkeersveiligheid en bereikbaarheid op provinciale wegen. De versnelde aanpak is gebaseerd op kosteneffectieve maatregelen, dat wil zeggen op een sobere manier een maximaal resultaat boeken om de verkeersveiligheid te vergroten. In dit verband heeft de provincie ongevalsgroepen in beeld gebracht, die vaak voorkomen. Eén van deze groepen betreft ongevallen die een relatie hebben met (te) hoge snelheden. Dit type ongeval komt onder andere voor op de N347 tussen Goor en Rijssen. Niet lang geleden is de maximum snelheid daar verlaagd van 100 km per uur naar 80 km per uur. Door de gestrektheid van het tracé en de brede bermen wordt de automobilist echter nog steeds verleid toch weer een hoge snelheid aan te houden. Om dit effect tegen te gaan, wil de provincie de brede bermen opvullen met beplanting. De weg lijkt dan smaller, waardoor weggebruikers eerder geneigd zijn om langzamer te rijden.

De weg tussen Goor en Rijssen is in de jaren 1973-1975 aangelegd als een belangrijke verbinding naar de A1. De prognoses waren destijds zodanig dat in de toekomst rekening moest worden gehouden met een verdubbeling van de rijbaan. Bij de aanleg is hier rekening mee gehouden. De bermen hebben een zodanige breedte dat een rijbaanverdubbeling mogelijk is. De huidige prognoses geven echter aan dat, op het gedeelte A1 – Enterstraat/Rijssenseweg na, geen rijbaanverdubbeling meer nodig is. Daarom wil de provincie de brede bermen benutten voor het visueel versmallen van het wegbeeld. Uit onderzoek is bewezen dat een gevarieerd wegbeeld waarmee tevens een visuele versmalling wordt bereikt, het rijgedrag van de automobilist onbewust beïnvloed.

Om het wegbeeld een variabel karakter te geven, is gekozen voor het opdelen van de weg in open en gesloten ruimtes. Dit kan bereikt worden door alleenstaande bomen af te wisselen met aaneengesloten beplanting en met open ruimtes. De aan te brengen beplanting zal zoveel mogelijk aansluiten op de karakteristieken van het omliggende landschap.

Duurzame aspecten
Naast het verhogen van de verkeersveiligheid wordt ook rekening gehouden met duurzame aspecten. De provincie Overijssel heeft zich uitgesproken meer aandacht te vragen voor duurzame ontwikkelingen. De brede bermen bieden in dit verband mogelijkheden. Zo zal een deel van de beplanting bestaan uit snelgroeiend hakhout. Dit hakhout wordt op regelmatige tijden gekapt en kan als biomassa worden ingezet voor het leveren van bio-energie. Door hout in te zetten als brandstof voor de opwekking van elektriciteit en verwarming wordt het gebruik van fossiele brandstof vermeden.

Daarnaast voorziet het beplantingsplan in beplanting dat fijnstof, CO2 en andere vervuilingen uit de lucht opvangt. Ook zal het inplanten van de bermen gepaard gaan met de inzet van duurzame materialen en materieel. De potentiële aannemers worden uitgenodigd zoveel mogelijk hiermee rekening te houden. De gunning van het werk zal bestaan uit een afweging tussen de kostprijs en duurzaamheid.

Omdat de brede bermen destijds bedoeld waren voor de aanleg van een tweede rijbaan bestaan de bermen grotendeels uit zand. Dit zand wordt vervangen door voedzamer grond. Dit houdt dat in dat er ongeveer 25.000 kubieke meter zand wordt afgevoerd en 25.000 kubieke meter voedzame grond wordt aangevoerd. Het zand wordt in een ander werk gebruikt en de grond komt uit provinciale depots. Deze depots worden opgeheven en moeten voor de verkoop leeg zijn. Na de grondverbetering volgt het inplanten van de bermen.

De grondverbetering is van start gegaan in december 2008 en duurt tot en met januari 2009. Het inplanten van de bermen zal in het najaar van 2009 plaatsvinden.



Deel dit artikel:                   





Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Parkeertarieven rijzen de pan uit
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
De Bolderik: Snel een bloemenweide aanleggen voor de vlinders en bijen?!
Weblogposting
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Nieuw brugdek Noorderbrug Maastricht succesvol ingeschoven
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Park Lepelenburg overspoeld door Oranje
Weblogposting
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht








[Banners]