Artikel | Datum: 13-03-2009


Manifest Flora- en Faunawet




Verantwoording
In de loop van 2007 bereikten het bureau van de Vereniging van Waterbouwers VBKO verontruste verhalen van aannemers over met name de toepassing van het Protocol van de Flora- en Faunawet. Dit was aanleiding voor de vereniging om contact te zoeken met het bureau van de Unie van Waterschappen om over de problematiek te praten en om gezamenlijk naar oplossingen te zoeken. De vereniging heeft daar voorgesteld om alle 26 waterschappen te bezoeken en de knelpunten te bespreken. Dit voornemen werd door de Unie met instemming ontvangen. Gedurende het jaar 2008 zijn alle waterschappen bezocht en is ook een bezoek gebracht aan een aantal ingenieurs- en adviesbureaus.
Naast de toepassing van de Flora- en Faunawet zijn ook een aantal andere knelpunten die bij de vereniging waren ingebracht in de gesprekken meegenomen.

Besproken knelpunten
  • Interpretatie van de Flora- en Faunawet die er toe leidt dat de uitvoeringstijd van baggerwerken erg kort wordt. Uit te voeren projecten moeten derhalve over een langere tijd gespreid worden. Gevolg is tevens dat veel baggermaterieel gedurende langere tijd stil komt te liggen.
  • Door clustering van baggerwerken met het totale onderhoudsproces wordt de aanneemsom dermate hoog dat kleinere aannemers niet meer in staat zijn zelfstandig op deze bestekken in te schrijven.
  • Als gevolg van het aflopen van de SUBBIED-regeling werd de druk op het tijdig uitvoeren van baggerwerken met de bijbehorende logistiek onverantwoord hoog.
  • Veel juridische geschillen over meer/minder werk en boetebepalingen.
  • Discussies over peilingen baggerhoeveelheden en toegestane toleranties.
  • Het ontbreken van kennis en ervaring bij een aantal waterschappen over de uitvoeringspraktijk.
  • Problemen van verschillende aard met door opdrachtgevers ingehuurde bureaus.
  • De kwaliteit van het baggerproces verbeteren door het opstellen van Kwalibo richtlijnen.
Reactie op de ingebrachte knelpunten
De gesprekken zijn zonder uitzondering in een goede sfeer gevoerd en het bezoek van de vereniging werd zeer op prijs gesteld. Voornaamste gespreksonderwerp was zonder uitzondering de Flora- en Faunawet. Door de inbreng van aannemers die landelijk werken en de kennis die daardoor beschikbaar is bij de vereniging was het mogelijk om in een aantal gevallen suggesties te doen om met name door gerichte maatregelen de tijd waarin gewerkt kan worden aanzienlijk te verlengen.
  • 45% van de waterschappen gaf aan conform de gedragscode te werken maar door een goede inventarisatie vooraf en een daaraan gekoppelde planning in staat te zijn nagenoeg het gehele jaar te kunnen werken zonder de grenzen die de wet stelt te overschrijden.
  • 25% van de waterschappen houdt zich strikt aan het protocol en is tevens van mening dat de periode van september tot maart voldoende tijd biedt om de werken uit te kunnen voeren. Men accepteert daarbij de consequentie dat werken langer duren en daardoor duurder worden.
  • 15% van de waterschappen is van mening dat door de gedragscode het uitvoeren van werken nagenoeg onmogelijk wordt gemaakt. Tevens ondervindt men problemen met ingelanden die van mening zijn dat de sloten en vaarten gebaggerd moeten worden maar dat de bagger niet op hun land mag worden geborgen. Ook is men van mening dat er een betere afstemming moet komen met de inliggende gemeentes en de provincie om zodoende gerichter te kunnen werken. Politici zijn erg gevoelig voor klachten van inwoners en zien daarbij het algemeen belang gemakkelijk over het hoofd.
  • 10% van de waterschappen vindt dat de gedragscode uniform zou moeten worden vertaald naar een werkprotocol.
  • 5% van de waterschappen is de mening toegedaan dat de aannemer te weinig communiceert met de opdrachtgever over de mogelijkheden die de Flora- en Faunawet biedt bij het uitvoeren van werken.
Aanbevelingen aan waterschappen en aannemers
In het voortraject dient een goede inventarisatie van het werkgebied te worden gemaakt door de opdrachtgever. Tijdens de uitvoering moeten door de aannemer ideeën worden ingebracht en uitgevoerd zoals o.a.:
Het tijdens de zomer regelmatig meten van het zuurstofgehalte van het water
Aan een kant baggeren of naar een richting baggeren zodat de vis en het bodemleven kunnen wegkomen

Het maken van drijvende nesten voor de vogels
Er moet een landelijke uniformiteit worden ontwikkeld voor de richtlijnen in het kader van de Flora- en Faunawet en Kwalibo. Nu worden regels niet uniform toegepast hetgeen leidt tot onzekerheid en problemen bij het uitvoeren van werken. Hierdoor vallen er gaten in de continuïteit bij bedrijven met als gevolg problemen bij het aannemen van personeel en slechtere financiële resultaten.
Er is behoefte aan een grotere spreiding van werken over het jaar. Daarbij moet de mogelijkheid van onderhandse aanbestedingen niet op voorhand worden uitgesloten. Er dienen oplossingen gevonden te worden voor de problemen die een dergelijk beleid in de weg staan zoals budgettering en vergunningen.
Door een betere spreiding wordt voorkomen dat er met name in de maanden juli en augustus veel werken op de markt komen met als gevolg dat er aanbestedingen zijn met slechts een of twee aannemers of in het geheel geen aannemers. Dit is voor beide partijen een slechte zaak.
Er zou gezamenlijk een (landelijk) peilprotocol ontwikkeld moeten worden zodat vooraf duidelijk is op welke wijze gepeild is en hoe de hoeveelheden zijn vastgesteld. Hierbij zou ook vastgelegd kunnen worden hoe men met toleranties en meer- of minderwerk omgaat.

Intentieverklaring
De vereniging van waterbouwers VBKO is gaarne bereid de aanwezige deskundigheid in te zetten om gezamenlijk met opdrachtgevers en ingenieurs- en adviesbureaus te komen tot richtlijnen die de gesignaleerde problemen tot een oplossing kunnen brengen.

Vereniging van Waterbouwers VBKO, Utrecht 12 maart 2009.


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht








[Banners]