Artikel | Datum: 11-03-2009


Xaf Utberg over de railmarkt




Xaf Utberg (48) is aangesteld als directeur Transfer & Rail bij advies- en ingenieursbureau DHV. Hij geeft leiding aan de unit die ProRail, provinciale en lokale overheden adviseert bij spoor-infrastructurele vraagstukken en stationsontwikkeling.



Wat deed je voor je bij DHV in dienst kwam?
De afgelopen 22 jaar ben ik werkzaam geweest bij de Nederlandse Spoorwegen waarvan de laatste drie bij ProRail. In die periode heb diverse functies vervuld en daarbij gewerkt aan alle grote railinfrastructuurprojecten in Nederland, onder andere de Betuwe Route, HSL Zuid, Hanzelijn en ZZL (Zuider Zee Lijn). De laatste jaren acteerde ik als verantwoordelijk projectmanager voor de spooruitbreiding Asd-Ut en de infrastructuurwijzigingen op en rond Utrecht (project Vleugel/Randstadspoor).

In de afgelopen 22 jaar heb ik met veel belangstelling kennis genomen van alle veranderingen in de spoorsector in Nederland en Europa, veel van die veranderingen waren in het werk voelbaar.

Wat doe je binnen DHV?
Afgelopen zomer ben ik benaderd door DHV om leiding en sturing te geven aan de Unit Transfer & Rail. DHV is een toonaangevend ingenieursbureau op het gebied van weg infrastructuur en mobiliteit. De komende jaren willen we verbreden, een toonaangevende rol op het gebied van OV, met Transfer (stations) en Rail zijn belangrijke speerpunten.

DHV wenst nadrukkelijk, ook op het gebied van Transfer & Rail, een toonaangevende partner te zijn voor opdrachtgevers en marktpartijen. Tegeliijk wil het advies- en ingenieursbureau adequaat reageren op ontwikkelingen en kansen in de railmarkt.

Hoe zie je de huidige ontwikkelingen in de branche?
De railmarkt is in Nederland en de meeste landen om ons heen vooral een taak geweest voor de centrale overheid en één groot vervoerbedrijf. Onder invloed van het MDW-beleid (Marktwerking Deregulering en Wetgeving) is nadrukkelijk vorm en inhoud gegeven aan liberalisering. Kernpunten uit dat beleid:

* de overheid beperkt zich tot haar publieke kerntaken en private partijen kunnen een aantal taken beter uitvoeren;
* regionale mobiliteitsvraagstukken kunnen beter aangepakt worden door regionale en gemeentelijke partijen. Door de ruimte die hierdoor is ontstaan zijn de laatste jaren goede successen geboekt op het gebied van openbaar vervoer en mobiliteitsvraagstukken.

Ik verwacht dat de ontwikkeling zich in deze richting voortzetten. Partijen die voor het eerst geconfronteerd worden met hun nieuwe taken en kansen kunnen door ons ondersteund worden. Met belangstelling kijk ik uit naar de evaluatie van de spoorwegwet de komende maanden.

En het openbaar vervoer?
Dat is een belangrijk instrument om mobiliteitsvraagstukken op te lossen. Daarbij is het een duurzame oplossing. Uit persoonlijke ervaringen kan ik stellen dat het een prachtige sociale functie heeft. Je komt waar je wilt en je ontmoet interessante mensen. In die zin zijn er veel mogelijkheden voor het verbeteren van de brede transferfuncties op stations. Stations worden weer ontmoetingsplaatsen en spilfuncties bij stadontwikkeling en verknoping van modaliteiten.

Veel aandacht krijgt de harde kant van transfer en rail. Media berichten over allerlei technische problemen. Minstens zo belangrijk is het inrichten van de relaties tussen nieuwe partijen wat moet leiden tot een efficiënt en duurzaam openbaar vervoersysteem. Veel lastiger is het partijen en relaties tussen partijen zo vorm te geven dat de meest efficiënte samenwerking tot stand komt.

Voor de komende jaren staan grote investeringen gepland die onder andere gebruikt zullen worden voor de spoorinfrastructuur (uitbreiding en anders gebruik van het spoor), efficiënter capaciteitsmanagement (hoog frequent spoor, spoorboekloos reizen), verbeterde reisbeleving en aandacht voor ‘deur tot deur’ concepten, met voor- en natransport (hierbij speelt de ontwikkeling van stations een belangrijke rol).

Hoe speelt DHV daar op in?
Door partijen die gesteld staan voor de nieuwe kansen actief te benaderen en haar diensten aan te bieden. Als raadgevend en onafhankelijk ingenieursbureau kunnen wij deze partijen helpen om transferfuncties, mobiliteitsvraagstukken adequaat en duurzaam te ontwikkelen. DHV kent de markt, de ontwikkelingen, is daar bij betrokken en operationaliseert deze kennis voor de Railmarkt in de breedte.

Door de recentelijke aansluiting van NPC zijn we daartoe nog beter in staat.

DHV stelt haar kennis beschikbaar aan partijen in Nederland en daarbuiten. Nederland loopt op een groot aantal terreinen voorop in Europa. De kennis en ervaring stellen wij graag beschikbaar aan andere landen maar ook aan partijen binnen regio’s en steden die soort gelijke ontwikkelingen als bij het landelijk spoor binnen hun regio vorm aan het geven zijn.

DHV heeft binnen het spoorse een aantal speerpunten geïdentificeerd waarin we willen excelleren: bijvoorbeeld stations, capaciteitsmanagement, conceptueel en integraal ontwerp. Waarbij in de dienstverlening de verbinding tussen inhoud en proces centraal staat.



Deel dit artikel:                   





Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Helderse bedrijven passen ovl aan voor meer duisternis op Wad
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Gunstige tijden voor zzp'ers in de bouw
Nieuwsbericht
Eerste webtool met vernieuwde criteria maatschappelijk verantwoord inkopen
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nieuwsbericht








[Banners]