Artikel | Datum: 11-03-2009


Xaf Utberg over de railmarkt




Xaf Utberg (48) is aangesteld als directeur Transfer & Rail bij advies- en ingenieursbureau DHV. Hij geeft leiding aan de unit die ProRail, provinciale en lokale overheden adviseert bij spoor-infrastructurele vraagstukken en stationsontwikkeling.<>



Wat deed je voor je bij DHV in dienst kwam?
<
> De afgelopen 22 jaar ben ik werkzaam geweest bij de Nederlandse Spoorwegen waarvan de laatste drie bij ProRail. In die periode heb diverse functies vervuld en daarbij gewerkt aan alle grote railinfrastructuurprojecten in Nederland, onder andere de Betuwe Route, HSL Zuid, Hanzelijn en ZZL (Zuider Zee Lijn). De laatste jaren acteerde ik als verantwoordelijk projectmanager voor de spooruitbreiding Asd-Ut en de infrastructuurwijzigingen op en rond Utrecht (project Vleugel/Randstadspoor).

In de afgelopen 22 jaar heb ik met veel belangstelling kennis genomen van alle veranderingen in de spoorsector in Nederland en Europa, veel van die veranderingen waren in het werk voelbaar.

Wat doe je binnen DHV?
<
> Afgelopen zomer ben ik benaderd door DHV om leiding en sturing te geven aan de Unit Transfer & Rail. DHV is een toonaangevend ingenieursbureau op het gebied van weg infrastructuur en mobiliteit. De komende jaren willen we verbreden, een toonaangevende rol op het gebied van OV, met Transfer (stations) en Rail zijn belangrijke speerpunten.

DHV wenst nadrukkelijk, ook op het gebied van Transfer & Rail, een toonaangevende partner te zijn voor opdrachtgevers en marktpartijen. Tegeliijk wil het advies- en ingenieursbureau adequaat reageren op ontwikkelingen en kansen in de railmarkt.

Hoe zie je de huidige ontwikkelingen in de branche?
<
> De railmarkt is in Nederland en de meeste landen om ons heen vooral een taak geweest voor de centrale overheid en één groot vervoerbedrijf. Onder invloed van het MDW-beleid (Marktwerking Deregulering en Wetgeving) is nadrukkelijk vorm en inhoud gegeven aan liberalisering. Kernpunten uit dat beleid:

* de overheid beperkt zich tot haar publieke kerntaken en private partijen kunnen een aantal taken beter uitvoeren;
* regionale mobiliteitsvraagstukken kunnen beter aangepakt worden door regionale en gemeentelijke partijen. Door de ruimte die hierdoor is ontstaan zijn de laatste jaren goede successen geboekt op het gebied van openbaar vervoer en mobiliteitsvraagstukken.

Ik verwacht dat de ontwikkeling zich in deze richting voortzetten. Partijen die voor het eerst geconfronteerd worden met hun nieuwe taken en kansen kunnen door ons ondersteund worden. Met belangstelling kijk ik uit naar de evaluatie van de spoorwegwet de komende maanden.

En het openbaar vervoer?<>
Dat is een belangrijk instrument om mobiliteitsvraagstukken op te lossen. Daarbij is het een duurzame oplossing. Uit persoonlijke ervaringen kan ik stellen dat het een prachtige sociale functie heeft. Je komt waar je wilt en je ontmoet interessante mensen. In die zin zijn er veel mogelijkheden voor het verbeteren van de brede transferfuncties op stations. Stations worden weer ontmoetingsplaatsen en spilfuncties bij stadontwikkeling en verknoping van modaliteiten.

Veel aandacht krijgt de harde kant van transfer en rail. Media berichten over allerlei technische problemen. Minstens zo belangrijk is het inrichten van de relaties tussen nieuwe partijen wat moet leiden tot een efficiënt en duurzaam openbaar vervoersysteem. Veel lastiger is het partijen en relaties tussen partijen zo vorm te geven dat de meest efficiënte samenwerking tot stand komt.

Voor de komende jaren staan grote investeringen gepland die onder andere gebruikt zullen worden voor de spoorinfrastructuur (uitbreiding en anders gebruik van het spoor), efficiënter capaciteitsmanagement (hoog frequent spoor, spoorboekloos reizen), verbeterde reisbeleving en aandacht voor ‘deur tot deur’ concepten, met voor- en natransport (hierbij speelt de ontwikkeling van stations een belangrijke rol).

Hoe speelt DHV daar op in?
<
> Door partijen die gesteld staan voor de nieuwe kansen actief te benaderen en haar diensten aan te bieden. Als raadgevend en onafhankelijk ingenieursbureau kunnen wij deze partijen helpen om transferfuncties, mobiliteitsvraagstukken adequaat en duurzaam te ontwikkelen. DHV kent de markt, de ontwikkelingen, is daar bij betrokken en operationaliseert deze kennis voor de Railmarkt in de breedte.

Door de recentelijke aansluiting van NPC zijn we daartoe nog beter in staat.

DHV stelt haar kennis beschikbaar aan partijen in Nederland en daarbuiten. Nederland loopt op een groot aantal terreinen voorop in Europa. De kennis en ervaring stellen wij graag beschikbaar aan andere landen maar ook aan partijen binnen regio’s en steden die soort gelijke ontwikkelingen als bij het landelijk spoor binnen hun regio vorm aan het geven zijn.

DHV heeft binnen het spoorse een aantal speerpunten geïdentificeerd waarin we willen excelleren: bijvoorbeeld stations, capaciteitsmanagement, conceptueel en integraal ontwerp. Waarbij in de dienstverlening de verbinding tussen inhoud en proces centraal staat.



Deel dit artikel:                   





Nieuwe tool toont verband tussen waterkwaliteit en emissies
Nieuwsbericht
Maatregelen vanwege lage waterafvoer Maas
Nieuwsbericht
Nieuwe uitgave Smart Charging Guide: elektrische auto's slim en duurzaam opladen, hoe doe je dat?
Nieuwsbericht
Project A9 Badhoevedorp-Holendrecht definitief gegund aan consortium VEENIX
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat start aanbesteding groot onderhoud A6 Lelystad-Noord - Ketelbrug
Nieuwsbericht
Nederlandse delta-aanpak blauwdruk voor kwetsbare kustgebieden
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de reiziger
Nieuwsbericht
Nieuwe mobiliteits- en vervoersdiensten in regio Veghel-Helmond-Asten
Nieuwsbericht
Community Plasticvrije Waddenzee aan de slag
Nieuwsbericht
Grondwaterstanden zandgronden onveranderd laag, Maasafvoer daalt
Nieuwsbericht
Grensoverschrijdend meetstation in Rotem op 4 september 2019 in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Kustonderhoud Callantsoog van start
Nieuwsbericht
Eerste van 1.000 extra openbare laadpalen in Groningen en Drenthe feestelijk onthuld op P+R Hoogkerk
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2019 geopend
Nieuwsbericht
Schiphol zet in op toename woon-werk verkeer per fiets
Nieuwsbericht
Kom langs bij Open Monumentendag 2019
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat test strooi- en ploegwagens voor winterseizoen
Nieuwsbericht
Training elektrische veiligheid: Machineveiligheid & elektrische veiligheid (IEC 60204-1)
Weblogposting
5 miljoen voor laadpalen van de toekomst
Nieuwsbericht
Vizierschuif Zuid van stuwcomplex Hagestein vervangen
Nieuwsbericht
Lichte afname werkvoorraad bouw in juni
Nieuwsbericht
Van Leeuwen Buizen Groep neemt BENTELER Distribution over
Nieuwsbericht
Drie dagen geen treinen tussen Utrecht - Den Bosch en Tiel
Nieuwsbericht


[Banners]


[Events]

[Rotating banners]