Onderzoek gebruikersinterface parkeerautomaten voor kenteken-invoer

1848 logo Intergo

Aanleiding & Doelstelling
Een nieuwe manier van parkeren, waarbij het kenteken van de auto wordt gekoppeld aan het parkeerrecht, met nieuwe betaalmiddelen vraagt om een nieuwe parkeerautomaat. Deze automaat, voorzien van een aanraakscherm, biedt in de toekomst ook mogelijkheden om bijvoorbeeld een parkeerkaart voor een volgende dag of voor een hele week aan te schaffen. De Amsterdamse Dienst Stadstoezicht is van mening dat de interactie tussen parkeerder en automaat veel aandacht verdient, en dat de veelheid van technische mogelijkheden in de gebruikersinterface, indien onjuist gepresenteerd, te veel verwarring kan opleveren. Om te zorgen dat elke klant gemakkelijk en snel het gewenste parkeerrecht kan aanschaffen, heeft Stadstoezicht besloten dat hier een professional bij betrokken moet worden, en heeft vervolgens contact opgenomen met Intergo met het verzoek hun hierbij te assisteren.

Aanpak
Met informatie van de Dienst Stadstoezicht waaronder een korte kennismaking met de verschillende parkeerautomaten die op dit moment in de stad Amsterdam staan, heeft Intergo de gebruiksfuncties van de parkeerautomaat op een rijtje gezet. Niet alleen de eisen en wensen vanuit de dienst, maar ook de eisen die gebruikers aan de automaat zullen stellen, komen hierbij aan bod.
Vanuit de door de fabrikant aangegeven mogelijkheden, de door de gemeente Amsterdam opgelegde kleurstelling en de door Stadstoezicht ingebrachte ervaring heeft Intergo de dialoogstructuur, dat is de volgorde waarin de parkeerder de verschillende stappen zet in het proces van een parkeerkaart kopen (veel soorten!), en de basislay-out van de schermen uitgewerkt. Vervolgens is voor elke stap in het proces een schermvoorstel getekend, zodat duidelijk is hoe en waar informatie gepresenteerd moet worden om een ergonomisch verantwoorde gebruikersinterface te creëren.

Resultaat
De door Intergo voorgestelde gebruikersinterface is door Stadstoezicht opgepakt en met de fabrikant geïmplementeerd. Direct bleek dat de parkeerautomaat makkelijk te bedienen was, o.a. door de vaste en gestructureerde indeling van de schermen, het beperkte en functionele kleurgebruik en de logische volgorde van de dialoogstappen.
Inmiddels loopt er een pilot, waarbij een aantal nieuwe automaten daadwerkelijk op straat staat en kan worden gebruikt. Uit observaties door de dienst blijkt dat de nieuwe automaten volop gebruikt worden en parkeerders een parkeerkaart op kenteken aanschaffen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Intergo Ergonomie & Human Factors

Onderzoek gebruikersinterface parkeerautomaten voor kenteken-invoer | Infrasite

Onderzoek gebruikersinterface parkeerautomaten voor kenteken-invoer

1848 logo Intergo

Aanleiding & Doelstelling
Een nieuwe manier van parkeren, waarbij het kenteken van de auto wordt gekoppeld aan het parkeerrecht, met nieuwe betaalmiddelen vraagt om een nieuwe parkeerautomaat. Deze automaat, voorzien van een aanraakscherm, biedt in de toekomst ook mogelijkheden om bijvoorbeeld een parkeerkaart voor een volgende dag of voor een hele week aan te schaffen. De Amsterdamse Dienst Stadstoezicht is van mening dat de interactie tussen parkeerder en automaat veel aandacht verdient, en dat de veelheid van technische mogelijkheden in de gebruikersinterface, indien onjuist gepresenteerd, te veel verwarring kan opleveren. Om te zorgen dat elke klant gemakkelijk en snel het gewenste parkeerrecht kan aanschaffen, heeft Stadstoezicht besloten dat hier een professional bij betrokken moet worden, en heeft vervolgens contact opgenomen met Intergo met het verzoek hun hierbij te assisteren.

Aanpak
Met informatie van de Dienst Stadstoezicht waaronder een korte kennismaking met de verschillende parkeerautomaten die op dit moment in de stad Amsterdam staan, heeft Intergo de gebruiksfuncties van de parkeerautomaat op een rijtje gezet. Niet alleen de eisen en wensen vanuit de dienst, maar ook de eisen die gebruikers aan de automaat zullen stellen, komen hierbij aan bod.
Vanuit de door de fabrikant aangegeven mogelijkheden, de door de gemeente Amsterdam opgelegde kleurstelling en de door Stadstoezicht ingebrachte ervaring heeft Intergo de dialoogstructuur, dat is de volgorde waarin de parkeerder de verschillende stappen zet in het proces van een parkeerkaart kopen (veel soorten!), en de basislay-out van de schermen uitgewerkt. Vervolgens is voor elke stap in het proces een schermvoorstel getekend, zodat duidelijk is hoe en waar informatie gepresenteerd moet worden om een ergonomisch verantwoorde gebruikersinterface te creëren.

Resultaat
De door Intergo voorgestelde gebruikersinterface is door Stadstoezicht opgepakt en met de fabrikant geïmplementeerd. Direct bleek dat de parkeerautomaat makkelijk te bedienen was, o.a. door de vaste en gestructureerde indeling van de schermen, het beperkte en functionele kleurgebruik en de logische volgorde van de dialoogstappen.
Inmiddels loopt er een pilot, waarbij een aantal nieuwe automaten daadwerkelijk op straat staat en kan worden gebruikt. Uit observaties door de dienst blijkt dat de nieuwe automaten volop gebruikt worden en parkeerders een parkeerkaart op kenteken aanschaffen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Intergo Ergonomie & Human Factors