Artikel | Datum: 02-03-2009


Onderzoek gebruikersinterface parkeerautomaten voor kenteken-invoer




Aanleiding & Doelstelling
Een nieuwe manier van parkeren, waarbij het kenteken van de auto wordt gekoppeld aan het parkeerrecht, met nieuwe betaalmiddelen vraagt om een nieuwe parkeerautomaat. Deze automaat, voorzien van een aanraakscherm, biedt in de toekomst ook mogelijkheden om bijvoorbeeld een parkeerkaart voor een volgende dag of voor een hele week aan te schaffen. De Amsterdamse Dienst Stadstoezicht is van mening dat de interactie tussen parkeerder en automaat veel aandacht verdient, en dat de veelheid van technische mogelijkheden in de gebruikersinterface, indien onjuist gepresenteerd, te veel verwarring kan opleveren. Om te zorgen dat elke klant gemakkelijk en snel het gewenste parkeerrecht kan aanschaffen, heeft Stadstoezicht besloten dat hier een professional bij betrokken moet worden, en heeft vervolgens contact opgenomen met Intergo met het verzoek hun hierbij te assisteren.

Aanpak
Met informatie van de Dienst Stadstoezicht waaronder een korte kennismaking met de verschillende parkeerautomaten die op dit moment in de stad Amsterdam staan, heeft Intergo de gebruiksfuncties van de parkeerautomaat op een rijtje gezet. Niet alleen de eisen en wensen vanuit de dienst, maar ook de eisen die gebruikers aan de automaat zullen stellen, komen hierbij aan bod.
Vanuit de door de fabrikant aangegeven mogelijkheden, de door de gemeente Amsterdam opgelegde kleurstelling en de door Stadstoezicht ingebrachte ervaring heeft Intergo de dialoogstructuur, dat is de volgorde waarin de parkeerder de verschillende stappen zet in het proces van een parkeerkaart kopen (veel soorten!), en de basislay-out van de schermen uitgewerkt. Vervolgens is voor elke stap in het proces een schermvoorstel getekend, zodat duidelijk is hoe en waar informatie gepresenteerd moet worden om een ergonomisch verantwoorde gebruikersinterface te creëren.

Resultaat
De door Intergo voorgestelde gebruikersinterface is door Stadstoezicht opgepakt en met de fabrikant geïmplementeerd. Direct bleek dat de parkeerautomaat makkelijk te bedienen was, o.a. door de vaste en gestructureerde indeling van de schermen, het beperkte en functionele kleurgebruik en de logische volgorde van de dialoogstappen.
Inmiddels loopt er een pilot, waarbij een aantal nieuwe automaten daadwerkelijk op straat staat en kan worden gebruikt. Uit observaties door de dienst blijkt dat de nieuwe automaten volop gebruikt worden en parkeerders een parkeerkaart op kenteken aanschaffen.


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]