Artikel | Datum: 05-01-2009


Bedrijfsleven toont interesse in regionale spitsmijdenprojecten




Op weg naar de invoering van Anders betalen voor Mobiliteit (AbvM) worden vanaf het najaar van 2008 mobiliteitsprojecten uitgevoerd gericht op het verkrijgen van inzicht in bereikbaarheidseffecten rond de grote steden, inzicht in gedragsverandering bij reizigers, het stimuleren van de bewustwording van mobiliteitskeuzes bij de werkgevers en gebruikers en het stimuleren van aanvullende diensten op de ‘in car technologie’. Deze projecten worden uitgevoerd rond zes grote stedelijke regio’s: Amsterdam, Arnhem-Nijmegen, Den Haag, Den Bosch-Eindhoven, Rotterdam en Utrecht.

Met de mobiliteitsprojecten wil de overheid inzicht krijgen in wat nodig is voor een betere bereikbaarheid rond de grote steden. Daarnaast wil de overheid de reizigers laten nadenken over hun gedrag: wanneer zij welk vervoermiddel gebruiken voor hun reis. Werkgevers gaan aan de slag met de vraag hoe zij hun werknemers kunnen stimuleren een ander vervoermiddel dan de auto te gebruiken voor het woon-werkverkeer. Als Rijksbijdrage stelt minister Eurlings tot en met 2011 een bedrag van 140 miljoen euro beschikbaar.

Bij het uitwerken van deze mobiliteitsprojecten sluit de overheid aan bij het advies van de Taskforce Mobiliteitsmanagement, die bestaat uit vertegenwoordigers van werkgevers- en werknemersorganisaties, het Rijk, de provincies en gemeenten en een aantal grote bedrijven.

Consortium voor Spitsmijdenprojecten
Vijf prominente ondernemingen in Nederland werken samen aan oplossingen voor een betere doorstroming op het Nederlandse wegennet. Hiertoe hebben de ondernemingen Heijmans, KPN, Logica, Rabobank en Siemens een consortium voor spitsmijdenprojecten opgericht. Dit consortium wil een aantal regionale mobiliteitsprojecten uitvoeren en moet hiervoor deelnemen aan tenders. Hierbij richt het consortium zich in ieder geval op ‘Spitsmijden A15’ in Rotterdam en ‘Kilometersparen’ op de Utrechtsebaan in Den Haag. Voor het mobiliteitsproject in Amsterdam bestaat ook belangstelling, evenals voor projecten uit andere regio’s. De focus ligt echter op Rotterdam en Den Haag.

Spitsmijden A15
De selectieprocedure voor aanbieders op het eerste mobiliteitsproject, Spitsmijden A15 bij Rotterdam, is inmiddels van start gegaan. In het eerste kwartaal van 2009 zal duidelijk worden wie het driejarige project gaat uitvoeren. De proef moet nog voor de zomervakantie in 2009 van start gaan. Project Spitsmijden A15 moet ertoe leiden dat spitsreizigers hun reisgedrag structureel veranderen door bijvoorbeeld buiten de spits te reizen, of door gebruik te maken van het openbaar vervoer of de fiets.

De bedoeling van het project is niet alleen om het aantal spitsrijders te verminderen, maar ook om innovatieve ontwikkelingen te stimuleren. Zo zal er hoogstwaarschijnlijk worden gewerkt met satelliettechnologie en zullen additionele diensten aan de automobilist worden aangeboden. Eerder uitgevoerde spitsmijdenprojecten, zoals het (wetenschappelijke) project Spitsmijden A12, maakten gebruik van camera’s voor het registreren van spitsritten van deelnemers. Met drie jaar duurt Spitsmijden A15 ook aanzienlijk langer dan andere projecten.

De doelstelling van het project is om tenminste vijf procent van de A15-rijders in de buurt van het Rotterdamse havengebied te belonen wanneer zij de spits mijden. Opdrachtgever van het project Spitsmijden A15 is de stadregio Rotterdam. De onlangs opgerichte Verkeersonderneming stuurt de aanbestedingsprocedure aan. Marktpartijen kunnen kenbaar maken dat zij de kwalificaties in huis hebben om spitsmijden op een innovatieve manier vorm te geven.

Het totaalbudget bedraagt 8,9 miljoen euro, verspreid over drie jaar. Van dit bedrag moeten de technologie, projectorganisatie, communicatie & marketing en de beloning aan de deelnemers worden betaald. In totaal zullen er circa 3.000 deelnemers moeten worden geworven om uit te komen op de beoogde doelstelling van vijf procent spitsmijders.


Robert Galjaard
Manager mobiliteitsmanagement
Heijmans


Deel dit artikel:                   





Nieuwste oplossingen in spoorweg-automatisering van Pilz op Railtech 2019
Weblogposting
Van Nieuwenhuizen geeft startsein voor aanleg A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Verlenging president-directeur ProRail
Nieuwsbericht
Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
EIB: Werkvoorraad woningbouw opnieuw gestegen
Nieuwsbericht
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda
Nieuwsbericht
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Onderhoud Nederrijnbrug A50 gegund
Nieuwsbericht
Randweg Baarle al voor de zomer open voor verkeer
Nieuwsbericht
Vacature: Project engineer CC RAIL
Weblogposting
Wegtransport profiteert van toegenomen bouwactiviteit
Nieuwsbericht
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Directiebenoeming bij BAM International
Nieuwsbericht
Nederlandse vrachtauto's vervoeren meer in 2018
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
Programmadirecteur Positionering ProRail benoemd
Nieuwsbericht
Leren over het spoor
Nieuwsbericht
Duurzame ideeën gevraagd voor N59
Nieuwsbericht
Vooral meer groene stroom uit zon
Nieuwsbericht
Gasinfrastructuur helpt energietransitie te versnellen
Nieuwsbericht








[Banners]