Artikel | Datum: 05-01-2009


Bedrijfsleven toont interesse in regionale spitsmijdenprojecten




Op weg naar de invoering van Anders betalen voor Mobiliteit (AbvM) worden vanaf het najaar van 2008 mobiliteitsprojecten uitgevoerd gericht op het verkrijgen van inzicht in bereikbaarheidseffecten rond de grote steden, inzicht in gedragsverandering bij reizigers, het stimuleren van de bewustwording van mobiliteitskeuzes bij de werkgevers en gebruikers en het stimuleren van aanvullende diensten op de ‘in car technologie’. Deze projecten worden uitgevoerd rond zes grote stedelijke regio’s: Amsterdam, Arnhem-Nijmegen, Den Haag, Den Bosch-Eindhoven, Rotterdam en Utrecht.

Met de mobiliteitsprojecten wil de overheid inzicht krijgen in wat nodig is voor een betere bereikbaarheid rond de grote steden. Daarnaast wil de overheid de reizigers laten nadenken over hun gedrag: wanneer zij welk vervoermiddel gebruiken voor hun reis. Werkgevers gaan aan de slag met de vraag hoe zij hun werknemers kunnen stimuleren een ander vervoermiddel dan de auto te gebruiken voor het woon-werkverkeer. Als Rijksbijdrage stelt minister Eurlings tot en met 2011 een bedrag van 140 miljoen euro beschikbaar.

Bij het uitwerken van deze mobiliteitsprojecten sluit de overheid aan bij het advies van de Taskforce Mobiliteitsmanagement, die bestaat uit vertegenwoordigers van werkgevers- en werknemersorganisaties, het Rijk, de provincies en gemeenten en een aantal grote bedrijven.

Consortium voor Spitsmijdenprojecten
Vijf prominente ondernemingen in Nederland werken samen aan oplossingen voor een betere doorstroming op het Nederlandse wegennet. Hiertoe hebben de ondernemingen Heijmans, KPN, Logica, Rabobank en Siemens een consortium voor spitsmijdenprojecten opgericht. Dit consortium wil een aantal regionale mobiliteitsprojecten uitvoeren en moet hiervoor deelnemen aan tenders. Hierbij richt het consortium zich in ieder geval op ‘Spitsmijden A15’ in Rotterdam en ‘Kilometersparen’ op de Utrechtsebaan in Den Haag. Voor het mobiliteitsproject in Amsterdam bestaat ook belangstelling, evenals voor projecten uit andere regio’s. De focus ligt echter op Rotterdam en Den Haag.

Spitsmijden A15
De selectieprocedure voor aanbieders op het eerste mobiliteitsproject, Spitsmijden A15 bij Rotterdam, is inmiddels van start gegaan. In het eerste kwartaal van 2009 zal duidelijk worden wie het driejarige project gaat uitvoeren. De proef moet nog voor de zomervakantie in 2009 van start gaan. Project Spitsmijden A15 moet ertoe leiden dat spitsreizigers hun reisgedrag structureel veranderen door bijvoorbeeld buiten de spits te reizen, of door gebruik te maken van het openbaar vervoer of de fiets.

De bedoeling van het project is niet alleen om het aantal spitsrijders te verminderen, maar ook om innovatieve ontwikkelingen te stimuleren. Zo zal er hoogstwaarschijnlijk worden gewerkt met satelliettechnologie en zullen additionele diensten aan de automobilist worden aangeboden. Eerder uitgevoerde spitsmijdenprojecten, zoals het (wetenschappelijke) project Spitsmijden A12, maakten gebruik van camera’s voor het registreren van spitsritten van deelnemers. Met drie jaar duurt Spitsmijden A15 ook aanzienlijk langer dan andere projecten.

De doelstelling van het project is om tenminste vijf procent van de A15-rijders in de buurt van het Rotterdamse havengebied te belonen wanneer zij de spits mijden. Opdrachtgever van het project Spitsmijden A15 is de stadregio Rotterdam. De onlangs opgerichte Verkeersonderneming stuurt de aanbestedingsprocedure aan. Marktpartijen kunnen kenbaar maken dat zij de kwalificaties in huis hebben om spitsmijden op een innovatieve manier vorm te geven.

Het totaalbudget bedraagt 8,9 miljoen euro, verspreid over drie jaar. Van dit bedrag moeten de technologie, projectorganisatie, communicatie & marketing en de beloning aan de deelnemers worden betaald. In totaal zullen er circa 3.000 deelnemers moeten worden geworven om uit te komen op de beoogde doelstelling van vijf procent spitsmijders.


Robert Galjaard
Manager mobiliteitsmanagement
Heijmans


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam is getting ready for its largest edition to date
Weblogposting
Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Findings of the INTERMAT Construction Observatory
Weblogposting
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht








[Banners]