Resultaten Onderzoek FNV Bondgenoten Spooronderhoud

Hoe staat het er voor? Wat wil FNV Bondgenoten?

Aan spooronderhoud, één van de kerntaken van ProRail, wordt naar de mening van FNV Bondgenoten veel te weinig gedaan. Er is te weinig geld voor beschikbaar en er wordt te weinig tijd voor gereserveerd. Dit terwijl Nederland een heel druk bereden spoor kent. In de maand september 2008 heeft FNV Bondgenoten onderzoek naar de kwaliteit van de railinfrastructuur gedaan. Vooral de kwaliteit van de wissels, rails en dwarsliggers blijkt te zijn verslechterd.

Geld

ProRail probeert de kosten van spooronderhoud over de totale levensduur van het spoor te minimaliseren. En alhoewel ProRail er trots op is dat de kosten per trein-kilometer onder het Europees gemiddelde liggen, verwacht ProRail in de periode 2005-2010 nog eens € 144 mln. te besparen als gevolg van aanbestedingen. Uit onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid blijkt dat in plaats van de in september 2007 door ProRail geprognotiseerde omzet van € 375 mln., er daadwerkelijk slechts € 291 mln. is uitgegeven door ProRail.

Tijd

Ook wat de beschikbare tijd voor spooronderhoud betreft, is schraalhans keukenmeester. De ondergrens voor spooronderhoud in tijdseenheden bedraagt 0,304% en de bovengrens 0,386%, heeft ProRail statistisch berekend. Was er in 2007 nog 0,6% beschikbaar voor geplande niet beschikbaarheid van het spoor, in 2008 zal dat 0,3% zijn, als het aan ProRail ligt.

Om een beeld te krijgen van de stand van zaken in de Railinfra-bedrijfstak, heeft FNV Bondgenoten een enquête gehouden onder zijn leden. We hebben gevraagd naar de duur van de buitendienststellingen, de werkgelegenheid en de kwaliteit van de Railinfra.

Hoe lang duurt een buitendienststelling tegenwoordig?

infrasite_insert_image_1

De meeste buitendienststellingen duren 3 tot 6 uur. Vooral ’s nachts komt dit het meeste voor. Valt de buitendienststelling overdag op een doordeweekse dag, dan duurt een buitendienststelling in ongeveer 40% van de gevallen korter dan 3 uur. Vooral in het weekend komen langere buitendienststellingen voor, in ongeveer een
kwart van de gevallen.

Is de duur van de buitendienststelling voldoende om het werk te kunnen uitvoeren?

infrasite_insert_image_2

De meeste buitendienststellingen duren 3 tot 6 uur. Vooral ’s nachts komt dit het meeste voor. Valt de buitendienststelling overdag op een doordeweekse dag, dan duurt een buitendienststelling in ongeveer 40% van de gevallen korter dan 3 uur. Vooral in het weekend komen langere buitendienststellingen voor, in ongeveer een kwart van de gevallen.

Is de duur van de buitendienststelling voldoende om het werk te kunnen uitvoeren?

infrasite_insert_image_3

De vervolgvraag op de vraag naar de duur van de buitendienststelling, is de vraag naar de toereikendheid van die buitendienststellingsduur. 70% van de respondenten vindt de duur van de buitendienststelling onvoldoende om het werk te kunnen doen. Een kwart van de respondenten vindt het voldoende.

Wat zijn de consequenties van een te korte buitendienststelling?

infrasite_insert_image_4

Indien de buitendienststelling van te korte duur is om het werk te kunnen doen, is
de consequentie daarvan dat het werk later afgemaakt moet worden of overnieuw gedaan moet worden. Slechts een kleine 4% van de respondenten denkt dat er geen consequenties zijn.

Hoe ontwikkelt de werkgelegenheid zich in de Railinfra?

infrasite_insert_image_5

57,5% van de respondenten geeft aan dat er onvoldoende mensen zijn om de werkzaamheden uit te voeren. Nog eens 12,2% van de respondenten geeft aan dat er altijd, vaak of meestal te weinig mensen zijn om het werk uit te voeren. Met andere woorden: bijna 70% van de respondenten geeft aan dat er tekorten aan mensen zijn in de Railinfra. FNV Bondgenoten weet daarnaast dat er te weinig nieuwe instroom is en dat er erg veel vacatures zijn, vooral van (hoofd-)monteurs. 71,1% van de respondenten geeft bovendien aan dat de kennis van de Railinfra is afgenomen onder collega’s.

Hoe heeft de kwaliteit van de Railinfra zich ontwikkeld?

infrasite_insert_image_6

Tot slot de vraag hoe dit alles uitwerkt op de kwaliteit van de Railinfra. Bij geen van

de categorieën is de kwaliteit volgens een meerderheid van de respondenten toegenomen. Daarentegen meent 70,1% van de respondenten dat de kwaliteit van de wissels is afgenomen. 59,1% van de respondenten meent dat de kwaliteit van de rails en/of dwarsliggers is afgenomen. De kwaliteit van de ballast is volgens 48,8% van de respondenten afgenomen. Een aanzienlijke aantal respondenten kan zich geen mening vormen over de kwaliteit van de seinen en bovenleiding. Dat is dan ook gespecialiseerd werk.

Conclusies en aanbevelingen FNV Bondgenoten

Alhoewel Nederland een van de drukst bereden railinfrastructuur van de wereld kent, legt onderhoud daarvan het altijd af van het vervoer. Steeds meer vervoerders leggen beslag op de beperkte spoorcapaciteit om treinen te rijden. Wanneer Prorail te veel capaciteit reserveert voor spooronderhoud, stappen de vervoerders al snel naar de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Het gevolg is dat er steeds minder tijd beschikbaar is voor spooronderhoud en dat dit onderhoud naar de nachten en weekenden wordt geschoven. FNV Bondgenoten heeft sterk de indruk dat ProRail al het werk wat op de plank ligt, hierdoor onvoldoende kan laten uitvoeren, al zou ProRail dat wel willen. Uit ons onderzoek is gebleken dat de tijd die voor dat onderhoud beschikbaar is, veelal onvoldoende is. Het gevolg is dat de Railinfra-medewerker later terug moet komen om het karwei af te maken of overnieuw te doen.

Een gevolg van al dat nachtwerk is volgens FNV Bondgenoten dat steeds minder mensen in de Railinfra willen werken. De tekorten nemen – ook volgens de respondenten – toe. Te vaak wordt met inhuurkrachten gewerkt. Het kennisniveau van de Railinfra-medewerkers neemt zienderogen af. Zo komen we in een vicieuze cirkel. De gevolgen zijn voorspelbaar: de kwaliteit van de Railinfra neemt af. Vooral bij wissels, dwarsliggers en rails is dat volgens onze respondenten waarneembaar. FNV Bondgenoten vindt dit erg zorgwekkend.

FNV Bondgenoten pleit voor meer buitendienststellingen, langere buitendienststellingen en buitendienststellingen op andere momenten dan ’s nachts en in het weekend. Bij het Mega-1-project in Zeeland, wat onlangs is afgerond, bleek dat andere modellen heel goed mogelijk zijn. Gedurende een hele maand was het spoor in Zeeland buiten dienst genomen om dit project te klaren. ProRail zorgde voor vervangend vervoer. Want zoals het nu gaat, kan het niet. De mensen lopen weg, de kwaliteit van de Railinfra loopt achteruit.

Kader: Kerngegevens Railinfra Nederland

infrasite_insert_image_7

Meer informatie

Op de website van FNV Bondgenoten vindt u onderstaande documenten:

Brief van 14 juli 2008 aan minister Eurlings over onderhoudsrooster railinfrasector

Resultaten onderzoek FNV Spooronderhoud (pdf)

Bezoek ook de website van FNV Spoor

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV Bondgenoten