Artikel | Datum: 25-08-2008


Aanpassing Eurovignet Richtlijn maakt wegtransport duurzamer

Door: CE Delft



Het doorberekenen van milieukosten aan degenen die ze veroorzaken, het principe 'de vervuiler betaalt', is één van de manieren om milieuproblemen aan te pakken en het transport duurzamer te maken. Op dit moment worden de externe kosten van transport, de kosten die in het verkeer worden veroorzaakt door geluidsoverlast, luchtvervuiling, ongevallen, filevorming en klimaatverandering, nog niet doorberekend. Hierdoor worden bijvoorbeeld toltarieven alleen op infrastructuurkosten gebaseerd.

In opdracht van de Europese Commissie heeft CE Delft onderzocht of en hoe deze externe kosten wel kunnen worden geïnternaliseerd. De resultaten van deze studie, getiteld IMPACT, zijn onlangs openbaar gemaakt. Uit de studie blijkt dat het wegverkeer verantwoordelijk is voor verreweg het grootste deel van de externe kosten en toont aan dat het verstandig is om de externe kosten van verkeer door te berekenen aan gebruikers. Dit kan grote maatschappelijke baten hebben, zoals bijvoorbeeld efficiënter gebruik van voertuigen, vermindering van emissies en met name reductie van files. Daarnaast laat IMPACT zien hoe de externe kosten van verkeer kunnen worden berekend, hoe ze kunnen worden vertaald in prijsbeleid binnen lidstaten en wat de mogelijke effecten van dat beleid zouden kunnen zijn. Ook worden concrete instrumenten en initiatieven op EU-niveau genoemd die zouden kunnen worden ingezet om de internalisatie mogelijk te maken en te faciliteren.

De belangrijkste aanbeveling van de studie is de aanpassing van de huidige Eurovignet Richtlijn voor vrachtverkeer. Uit de studie blijkt namelijk dat deze richtlijn het voornaamste obstakel vormt voor het doorberekenen van de externe kosten voor transport. De huidige Eurovignetrichtlijn verplicht lidstaten niet tot enige vorm van heffing voor het wegtransport, maar stelt slechts de spelregels vast waaraan lidstaten moeten voldoen wanneer ze dergelijke heffingen willen introduceren. De keuze voor de introductie van het type heffing ligt geheel bij de lidstaten. In tegenstelling tot het wegtransport, is het heffen van infrastructuurkosten voor het spoor verplicht. Echter voor de externe kosten geldt weer als restrictie dat dit dan ook in concurrerende vervoerswijzen moet plaatsvinden. Aangezien het doorberekenen van de externe kosten voor het wegtransport vooralsnog niet mogelijkheid is verhindert dit ook de doorberekening van de externe kosten in het spoorvervoer.

De Europese Commissie lijkt hieraan een einde te willen maken en presenteerde onlangs een wetsvoorstel waarin de aanbeveling voor aanpassing van de Eurovignet Richtlijn is overgenomen. Dit voorstel is grotendeels gebaseerd op de conclusies en aanbevelingen van de studie IMPACT. Hierdoor wordt het op termijn mogelijk om de toepassing van het principe ‘de vervuiler betaalt’ ook in het wegtransport toe te passen en kunnen lidstaten, indien ze dat willen, de vervoerders een groot deel van de externe kosten doorbereken.

CE Delft voerde de studie uit in samenwerking met buitenlandse partners. De volledige rapporten van IMPACT kunnen worden gedownload op www.ce.nl De commissievoorstellen zijn te vinden via: http://ec.europa.eu/transport/greening/index_en.htm



Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Interview met Anne Koudstaal van KWS over PlasticRoad
Artikel
Proefrit met snelle trein tussen Groningen en de Randstad
Nieuwsbericht
Proef met Treinalert: meld overlast in de trein per sms of app
Nieuwsbericht








[Banners]