Artikel | Datum: 14-07-2008


Verkeersmanagement A2 Rondweg Den Bosch




Wegennet slim ingezet om verkeersdruk te voorkomen

Voorkomen dat er files ontstaan door de werkzaamheden aan de A2 Rondweg Den Bosch en A59. Met dat doel voor ogen gingen de drie wegbeheerders – Rijkswaterstaat Noord-Brabant, de Provincie Noord-Brabant en de gemeente ’s-Hertogenbosch – met elkaar om tafel. Aan de hand van de uitvoeringsplanning bekeken ze wanneer en op welke plekken er verkeersopstoppingen te verwachten zijn. En ze troffen voorbereidingen om deze opstoppingen zoveel mogelijk te voorkomen, in de vorm van ‘verkeersregelscenario’s’.

De wegbeheerders hebben bekeken waar veel verkeer naartoe gaat. Dat is bijvoorbeeld naar de bedrijventerreinen. Op momenten dat het nodig is, kun je dit verkeer zo leiden dat het niet via de A2 hoeft, maar via de stadswegen rijdt. Verschillende alternatieve routes zijn voorbereid en zowel de wegen als verkeerslichten daar op aangepast. Bijvoorbeeld: als je weet dat veel verkeer straks linksaf moet gaan, moet je ook zorgen dat er voldoende opstelstroken voor linksafslaand verkeer zijn. Daarnaast zijn de verkeerslichten nu uitgerust met een extra programma, dat is ingesteld op betere doorstroming bij grote drukte. Bovendien staan er elektronische borden klaar langs de weg, zodat daarop de omleidingsroute kan worden aangeven.

Via de lussen in de weg krijgt de Verkeerscentrale van Rjkswaterstaat informatie door over de snelheid van de auto’s. Gaat het verkeer op een bepaalde plek langzamer dan 50 km/u dan kan de Verkeerscentrale met één druk op de knop de omleidingsroute in werking stellen. Dan staat er bijvoorbeeld op het bord ‘De Herven Volg H’. Ook de verkeerslichten gaan over op het andere programma. Een team van weginspecteurs is op de weg om te volgen of de maatregelen het juiste effect hebben en om aan te geven of dingen misschien nog aangepast moeten worden.

Het gezamenlijk voorbereiden is niet nieuw. Maar voor de regio ’s-Hertogenbosch is het wel voor het eerst dat de drie wegbeheerders samen kijken hoe het beste van het complete wegennet gebruik gemaakt kan worden. Het belangrijkste winstpunt is dat de drie wegbeheerders er in geslaagd zijn om een gezamenlijk operationeel team in te stellen. Dat team gaat volgen of alles wat is bedacht ook echt werkt en zorgt dat de benodigde verbeteringen snel worden doorgevoerd. En ‘snel’ betekent meestal ‘binnen een dag’, want het kan niet zo zijn dat het verkeer dagenlang steeds weer op dezelfde plek vast staat.




Deel dit artikel:                   





Maatregelen tegen droogte blijven van kracht
Nieuwsbericht
Neerslag lost watertekort niet op; peil IJsselmeer voorlopig hoger
Nieuwsbericht
Definitief groen licht voor start bouw Zuidasdok
Nieuwsbericht
Spoor Hoekse Lijn mag worden verlengd tot aan de kust van Hoek van Holland
Nieuwsbericht
Eerste twaalf partnergemeenten Tiny Forest bekend
Nieuwsbericht
Ruim 4 procent meer internationaal wegvervoer in 2017
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw met een tiende gestegen
Nieuwsbericht
Flinke verbouwing station Amsterdam Amstel en omgeving
Nieuwsbericht
Watertekort blijft, extra actie tegen verzilting
Nieuwsbericht
Meer internationaal goederentransport per spoor
Nieuwsbericht
ProRail: The sky is the limit
Nieuwsbericht
16 dagen spoorvernieuwing tussen Utrecht Centraal - Ede-Wageningen/Rhenen
Nieuwsbericht
ProRail slingert spoorbrugspringers op de bon
Nieuwsbericht
Vakbeurs Openbare Ruimte 2018: Vakantie? Niet voor openbare ruimte
Weblogposting
TenneT intensiveert investeringen voor energietransitie
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Ricardo expertise helps Amsterdam new North-South metro line into service
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Proef met gele overweg geslaagd
Nieuwsbericht
Royal HaskoningDHV neemt railactiviteiten van Verebus over
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht
Nominaties Nationale Staalprijs en Nationale Duurzaamheidsprijs
Nieuwsbericht
Tien jaar zand voor kustonderhoud en bouw
Nieuwsbericht








[Banners]