Artikel | Datum: 14-07-2008


Verkeersmanagement A2 Rondweg Den Bosch




Wegennet slim ingezet om verkeersdruk te voorkomen

Voorkomen dat er files ontstaan door de werkzaamheden aan de A2 Rondweg Den Bosch en A59. Met dat doel voor ogen gingen de drie wegbeheerders – Rijkswaterstaat Noord-Brabant, de Provincie Noord-Brabant en de gemeente ’s-Hertogenbosch – met elkaar om tafel. Aan de hand van de uitvoeringsplanning bekeken ze wanneer en op welke plekken er verkeersopstoppingen te verwachten zijn. En ze troffen voorbereidingen om deze opstoppingen zoveel mogelijk te voorkomen, in de vorm van ‘verkeersregelscenario’s’.

De wegbeheerders hebben bekeken waar veel verkeer naartoe gaat. Dat is bijvoorbeeld naar de bedrijventerreinen. Op momenten dat het nodig is, kun je dit verkeer zo leiden dat het niet via de A2 hoeft, maar via de stadswegen rijdt. Verschillende alternatieve routes zijn voorbereid en zowel de wegen als verkeerslichten daar op aangepast. Bijvoorbeeld: als je weet dat veel verkeer straks linksaf moet gaan, moet je ook zorgen dat er voldoende opstelstroken voor linksafslaand verkeer zijn. Daarnaast zijn de verkeerslichten nu uitgerust met een extra programma, dat is ingesteld op betere doorstroming bij grote drukte. Bovendien staan er elektronische borden klaar langs de weg, zodat daarop de omleidingsroute kan worden aangeven.

Via de lussen in de weg krijgt de Verkeerscentrale van Rjkswaterstaat informatie door over de snelheid van de auto’s. Gaat het verkeer op een bepaalde plek langzamer dan 50 km/u dan kan de Verkeerscentrale met één druk op de knop de omleidingsroute in werking stellen. Dan staat er bijvoorbeeld op het bord ‘De Herven Volg H’. Ook de verkeerslichten gaan over op het andere programma. Een team van weginspecteurs is op de weg om te volgen of de maatregelen het juiste effect hebben en om aan te geven of dingen misschien nog aangepast moeten worden.

Het gezamenlijk voorbereiden is niet nieuw. Maar voor de regio ’s-Hertogenbosch is het wel voor het eerst dat de drie wegbeheerders samen kijken hoe het beste van het complete wegennet gebruik gemaakt kan worden. Het belangrijkste winstpunt is dat de drie wegbeheerders er in geslaagd zijn om een gezamenlijk operationeel team in te stellen. Dat team gaat volgen of alles wat is bedacht ook echt werkt en zorgt dat de benodigde verbeteringen snel worden doorgevoerd. En ‘snel’ betekent meestal ‘binnen een dag’, want het kan niet zo zijn dat het verkeer dagenlang steeds weer op dezelfde plek vast staat.




Deel dit artikel:                   





Het financiële plaatje van een project objectief in kaart brengen
Weblogposting
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
ProRail waarschuwt voor trillingshinder bij nieuwbouw langs het spoor
Nieuwsbericht
Nieuwe visie Noord-Brabant: Van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit
Nieuwsbericht
Proef met dynamische maximumsnelheden op A2 Deil-Vught
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Orderportefeuilles bouw met twee tiende maand gestegen
Nieuwsbericht
Aanvullende onderzoeken en aangepaste planning voor PHS Meteren-Boxtel
Nieuwsbericht
Klimaatenvelop: 22,5 miljoen voor circulaire economie
Nieuwsbericht
Proef met langzamer rijdende goederentreinen tussen Meteren en Boxtel
Nieuwsbericht
Hittewerende bekleding voor 5 tunnels
Nieuwsbericht
Nederlandse minister opent ITS Forum 2018
Nieuwsbericht
'Twee miljoen treinreizigers naar Berlijn haalbaar'
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Initiatief oplossing verkeersveiligheid N35
Nieuwsbericht
Meer deelauto's voor betere bereikbaarheid en schonere lucht
Nieuwsbericht
Rijk, regio en bedrijven: samenwerken aan vervoer van de toekomst
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Vijf overwegen iets langer dicht
Nieuwsbericht
Extra inzet Rijkswaterstaat op Duitse feestdagen
Nieuwsbericht
Minister staat Stints uit voorzorg niet meer toe op de openbare weg
Nieuwsbericht
Op weg naar 100 procent circulair wegmeubilair
Nieuwsbericht








[Banners]