Artikel | Datum: 25-05-2005


Stedelijk Verkeersmanagement in Helmond

Door: Grontmij



Helmond leidt groei mobiliteit in goede banen met behulp van verkeersmanagement

Helmond heeft, net als veel andere steden, moeite om de negatieve invloed van het verkeer op het leefklimaat te beheersen. De belasting van het bestaande wegennet neemt steeds meer toe en de betrouwbaarheid van de reistijden neemt steeds verder af.



Bereikbaarheid en mobiliteit zijn belangrijk voor het functioneren van de stad, maar het verder uitbreiden van het wegennet zorgt voor een extra groei van het verkeer en leidt bovendien tot kostbare en/of pijnlijke maatregelen. Gemeente Helmond en Grontmij vonden de oplossing in 'Stedelijk Verkeersmanagement'.

Met verkeersmanagement wil de gemeente grip krijgen op het totale autoverkeer in de stad en daarbij het wegennet optimaal benutten. De gemeente sluit bouwen niet uit, maar stelt bouwen ten dienste van benutten. Hiermee sluit Helmond aan bij landelijk en provinciaal beleid waarin 'benutten' een belangrijk instrument is geworden.

Middels het dynamisch verkeersmodel Paramics heeft de gemeente Helmond het verkeer (in de huidige en toekomstige situatie) gesimuleerd. Dit micro-simulatie model simuleert afzonderlijke voertuigen en maakt inzoomen op kruispunten mogelijk om oorzaken en maatregelen te bepalen. Doordat de gemeente beschikt over een model voor de hele stad, is goed te zien wat de effecten zijn van een maatregel op een knelpunt maar ook op andere delen van de stad.

Verkeersmanagement bestaat uit een pakket samenhangende maatregelen:
- Benutten: het optimaliseren van het gebruik van de bestaande infrastructuur door de routekeuze te beïnvloeden. Dit gebeurt met behulp van intelligente netwerkregelingen en verkeerslichtenprogramma's, doseren, routegeleiding, parkeerverwijzing en dergelijke. Deze maatregelen kunnen in het dynamisch model worden gesimuleerd.
- Bouwen: het realiseren of aanpassen van infrastructuur ten dienste van een betere benutting van het wegennet.
- Monitoren: verkeersmanagement is geen eenmalige activiteit, maar vraagt om voortdurende sturing op het verkeer. Aan de hand van permanente telgegevens kan adequaat ingespeeld worden op wijzigende omstandigheden.
- Mobiliteitsbeleid: het formuleren en uitvoeren van beleid om het onnodig gebruik van de auto te beperken.

De doorrekening met het dynamisch verkeersmodel, de geconstateerde knelpunten, maatregelen en het effect van die maatregelen heeft geleid tot een concreet maatregelenpakket en investeringsprogramma voor de periode 2005-2015.

Stedelijk Verkeersmanagement is een duurzame oplossing die het in Helmond mogelijk maakt om met minder middelen de bereikbaarheid in 2015 op het niveau van 2003 te houden en flexibel in te spelen op de ontwikkelingen in en rond de stad. Met behulp van Verkeersmanagement kan het maatregelenpakket worden bijgestuurd en aangevuld, afhankelijk van de ontwikkeling van de stad en haar verkeer.


Deel dit artikel:                   





Interview met Jeannette Baljeu, voorzitter van Railforum
Artikel
Sterkste omzetstijging bouwsector in meer dan tien jaar
Nieuwsbericht
Meer ruimte voor de fiets op station Eindhoven
Nieuwsbericht
Heijmans jaarcijfers 2018: positief resultaat over de gehele linie
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
BAM realiseert winstverwachting 2018 met gecorrigeerd resultaat
Nieuwsbericht
ProRail publiceert onderzoeksrapporten incidenten Kijfhoek
Nieuwsbericht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente editie inkoopplanning (feb 2019)
Nieuwsbericht
Bam Infra Winnaar Innovatie Award 2019 - Infra Relatiedagen Hardenberg 2020 op 4, 5 en 6 februari
Weblogposting
ProRail en Flitsmeister werken samen aan verkeersveiligheid bij overwegen
Nieuwsbericht
Veel overlast voor treinverkeer door verwarde personen
Nieuwsbericht
Circulaire ondernemers krijgen hulp om door te breken
Nieuwsbericht
€16,9 miljoen voor sterkere Friese IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Onbeveiligde overweg Beesel per direct op slot
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
ProRail wil na Nederlands ook Europees OV toekomstbeeld
Nieuwsbericht
Eerste positieve testresultaten geavanceerd geluidsscherm
Nieuwsbericht
Intercity's blijven stoppen in Schiedam
Nieuwsbericht
Onderhoud informatievoorziening rijkswegen duurzaam aanbesteed
Artikel
Rijkswaterstaat start met aangepast selectiebeleid bij aanbestedingen GWW
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel








[Banners]