Stedelijk Verkeersmanagement in Helmond

Helmond leidt groei mobiliteit in goede banen met behulp van verkeersmanagement

Helmond heeft, net als veel andere steden, moeite om de negatieve invloed van het verkeer op het leefklimaat te beheersen. De belasting van het bestaande wegennet neemt steeds meer toe en de betrouwbaarheid van de reistijden neemt steeds verder af.

Bereikbaarheid en mobiliteit zijn belangrijk voor het functioneren van de stad, maar het verder uitbreiden van het wegennet zorgt voor een extra groei van het verkeer en leidt bovendien tot kostbare en/of pijnlijke maatregelen. Gemeente Helmond en Grontmij vonden de oplossing in ‘Stedelijk Verkeersmanagement’.

Met verkeersmanagement wil de gemeente grip krijgen op het totale autoverkeer in de stad en daarbij het wegennet optimaal benutten. De gemeente sluit bouwen niet uit, maar stelt bouwen ten dienste van benutten. Hiermee sluit Helmond aan bij landelijk en provinciaal beleid waarin ‘benutten’ een belangrijk instrument is geworden.

Middels het dynamisch verkeersmodel Paramics heeft de gemeente Helmond het verkeer (in de huidige en toekomstige situatie) gesimuleerd. Dit micro-simulatie model simuleert afzonderlijke voertuigen en maakt inzoomen op kruispunten mogelijk om oorzaken en maatregelen te bepalen. Doordat de gemeente beschikt over een model voor de hele stad, is goed te zien wat de effecten zijn van een maatregel op een knelpunt maar ook op andere delen van de stad.

Verkeersmanagement bestaat uit een pakket samenhangende maatregelen:
– Benutten: het optimaliseren van het gebruik van de bestaande infrastructuur door de routekeuze te beïnvloeden. Dit gebeurt met behulp van intelligente netwerkregelingen en verkeerslichtenprogramma’s, doseren, routegeleiding, parkeerverwijzing en dergelijke. Deze maatregelen kunnen in het dynamisch model worden gesimuleerd.
– Bouwen: het realiseren of aanpassen van infrastructuur ten dienste van een betere benutting van het wegennet.
– Monitoren: verkeersmanagement is geen eenmalige activiteit, maar vraagt om voortdurende sturing op het verkeer. Aan de hand van permanente telgegevens kan adequaat ingespeeld worden op wijzigende omstandigheden.
– Mobiliteitsbeleid: het formuleren en uitvoeren van beleid om het onnodig gebruik van de auto te beperken.

De doorrekening met het dynamisch verkeersmodel, de geconstateerde knelpunten, maatregelen en het effect van die maatregelen heeft geleid tot een concreet maatregelenpakket en investeringsprogramma voor de periode 2005-2015.

Stedelijk Verkeersmanagement is een duurzame oplossing die het in Helmond mogelijk maakt om met minder middelen de bereikbaarheid in 2015 op het niveau van 2003 te houden en flexibel in te spelen op de ontwikkelingen in en rond de stad. Met behulp van Verkeersmanagement kan het maatregelenpakket worden bijgestuurd en aangevuld, afhankelijk van de ontwikkeling van de stad en haar verkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Grontmij