Artikel | Datum: 25-05-2005


Stedelijk Verkeersmanagement in Helmond

Door: Grontmij



Helmond leidt groei mobiliteit in goede banen met behulp van verkeersmanagement

Helmond heeft, net als veel andere steden, moeite om de negatieve invloed van het verkeer op het leefklimaat te beheersen. De belasting van het bestaande wegennet neemt steeds meer toe en de betrouwbaarheid van de reistijden neemt steeds verder af.



Bereikbaarheid en mobiliteit zijn belangrijk voor het functioneren van de stad, maar het verder uitbreiden van het wegennet zorgt voor een extra groei van het verkeer en leidt bovendien tot kostbare en/of pijnlijke maatregelen. Gemeente Helmond en Grontmij vonden de oplossing in 'Stedelijk Verkeersmanagement'.

Met verkeersmanagement wil de gemeente grip krijgen op het totale autoverkeer in de stad en daarbij het wegennet optimaal benutten. De gemeente sluit bouwen niet uit, maar stelt bouwen ten dienste van benutten. Hiermee sluit Helmond aan bij landelijk en provinciaal beleid waarin 'benutten' een belangrijk instrument is geworden.

Middels het dynamisch verkeersmodel Paramics heeft de gemeente Helmond het verkeer (in de huidige en toekomstige situatie) gesimuleerd. Dit micro-simulatie model simuleert afzonderlijke voertuigen en maakt inzoomen op kruispunten mogelijk om oorzaken en maatregelen te bepalen. Doordat de gemeente beschikt over een model voor de hele stad, is goed te zien wat de effecten zijn van een maatregel op een knelpunt maar ook op andere delen van de stad.

Verkeersmanagement bestaat uit een pakket samenhangende maatregelen:
- Benutten: het optimaliseren van het gebruik van de bestaande infrastructuur door de routekeuze te beïnvloeden. Dit gebeurt met behulp van intelligente netwerkregelingen en verkeerslichtenprogramma's, doseren, routegeleiding, parkeerverwijzing en dergelijke. Deze maatregelen kunnen in het dynamisch model worden gesimuleerd.
- Bouwen: het realiseren of aanpassen van infrastructuur ten dienste van een betere benutting van het wegennet.
- Monitoren: verkeersmanagement is geen eenmalige activiteit, maar vraagt om voortdurende sturing op het verkeer. Aan de hand van permanente telgegevens kan adequaat ingespeeld worden op wijzigende omstandigheden.
- Mobiliteitsbeleid: het formuleren en uitvoeren van beleid om het onnodig gebruik van de auto te beperken.

De doorrekening met het dynamisch verkeersmodel, de geconstateerde knelpunten, maatregelen en het effect van die maatregelen heeft geleid tot een concreet maatregelenpakket en investeringsprogramma voor de periode 2005-2015.

Stedelijk Verkeersmanagement is een duurzame oplossing die het in Helmond mogelijk maakt om met minder middelen de bereikbaarheid in 2015 op het niveau van 2003 te houden en flexibel in te spelen op de ontwikkelingen in en rond de stad. Met behulp van Verkeersmanagement kan het maatregelenpakket worden bijgestuurd en aangevuld, afhankelijk van de ontwikkeling van de stad en haar verkeer.


Deel dit artikel:                   





Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting
Helderse bedrijven passen ovl aan voor meer duisternis op Wad
Nieuwsbericht
NS test snellere Intercity Groningen - Zwolle - Randstad
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Gunstige tijden voor zzp'ers in de bouw
Nieuwsbericht
Eerste webtool met vernieuwde criteria maatschappelijk verantwoord inkopen
Nieuwsbericht
Freek Bos nieuwe directeur Rover
Nieuwsbericht
Buitenring wordt nog dit jaar grotendeels in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nieuwsbericht








[Banners]